Want to know more, please click

Followers

Pages

Wednesday, March 16, 2011

PENGENALAN KEPADA LATIHAN INDUSTRI

 Latihan industri adalah satu mata pelajaran yang menjadi satu syarat atau kewajipan bagi setiap pelajar di Politeknik iaitu semasa semester 3 bagi pelajar Sijil dan semester 4 bagi pelajar kursus Diploma.  Para pelajar akan menjalani Latihan Industri atau lebih dikenali sebagai ‘Praktikal’ selama satu semester di syarikat atau di kilang yang dipilih.  Dalam tempoh iti pelajar mesti mengikuti segala peraturan atau prosedur syarikat tersebut, contohnya disiplin, kedatangan, pakaian, dan lain-lain.

 Latihan Industri adalah pendedahan awal kepada pelajar sebelum memasuki alam pekerjaan setelah menamatkan pengajian.  Mereka akan mengambil aliran yang berkaitan engan kursus semasa menjalani praktikal untuk memastikan ilmu yang diperolehi dapat dimanfaatkan pada masa hadapan.  Sepanjang tempoh latihan, pelajar dapat mempelajari dan mempraktikkan perkara baru yang berkaitan dengankursus yang diambil di Politeknik.

Mereka juga dibimbing oleh pekerja-pekerja yang berkemahiran dan mempunyai pengalaman yang luas yang mana dapat membimbing pelatih untuk menjadi pekerja yang lebih produktif.  Di samping itu juga pelajar diterapkan dengan etika kerja yang tinggi dan menjadikan suasana kerja yang tenteram dan ceria.

Pelajar juga dikehendaki untuk membuat Laporan Harian berkaitan dengan aktiviti di rempat kerja.  Mereka mesti menyerahkan buku Laporan Harian sekali dalam seminggu kepada pegawai di syarikat itu untuk diperiksa dan ditandatangani.  Selain itu, pensyarah daripada Politeknik juga melawat ke tempat diman pelajar akan membuat latihan industri untuk melihat perkembangan mereka dan berjumpa dengan pengurus atau pegawai terbabit untuk mengetahui keadaan atau suasana kerja yang dilalui oleh pelajar terbabit.

 
OBJEKTIF LATIHAN INDUSTRI

Politeknik menghantar pelajar untuk menjalani latihan industri untuk menimba pengalaman untuk kegunaan masa hadapan.


Objektif Latihan Industri:

  1. Mendedahkan pelajar kepada alam pekerjaan yang sebenar.
  2. Meluaskan dan menambahkan pengetahuan teknikal dan kemahiran pelajar.
  3. Mengenali diri sendiri dari segi kebolehan, kesanggupan dan sikap bakal majikan.
  4. Menimbulkan kesedaran dan meningkatkan minat pelajar tentang pelajaran di Politeknik kelak.
  5. Menilaikan kebolehan dan keupayaan diri pelajar di dalam pekerjaan untuk persediaan menghadapi alam pekejaan selepas tamat pengajian.
  6. Memupuk semangat kerja dan perhubungan baik antara majikan dan pekerja.
  7. Mengaitkan teori yang dipelajari semasa di Politeknik dengan apa yang dipraktikan di tempat latihan.
  8. Membina keyakinan diri dalam menghadapi cabaran.
  9. Menanamkan sikap amanah dan bertanggungjawab terhadap kerja yang dilakukan.

Semasa menjalani Latihan Industri ini, para pelajar dikehendaki membuat cacatan harian berkenaan dengan kerja yang dilakukan.  Ini memudahkan proses membuat buku laporan setelah tamat latihan.  Selain daripada itu pihak Politeknik juga mewujudkan system pembahagian markah yang wajib diisi oleh majikan di tempat latihan diadakan.  Dengan adanya sistemini, pelajar akan lebih tekun dan berusaha untuk melakukan terbaik bagi memperolehi markah yang cemerlang semasa latihan.

 

OBJEKTIF LATIHaN INDUSTRI

Latihan industri yang akan dijalani oleh pelajar Politeknik adalah berdasarkan beberapa objektif.  Antaranya adalah mendedahkan pelajar kepada alam pekerjaan yang sebenar.  Inilah persediaan awal para pelajar sebelum menamatkan pengajian di politeknik.

            Selain daripada itu pelajar juga dapat meningkatkan kemahiran dan menambahkan pengetahuan yang diperolehi di luar kampus.  Semasa menjalani latihan industri, pelajar akan berpeluang mempraktikkan segala pengetahuan yang dipelajari di kampus serta menerima pendedahan awal sesuatu perkara yang berkaitan dengan teori mahupun praktikal.

Latihan ini akan menimbulkan banyak kesedaran sikap serta meningkatkan minat para pelajar terhadap pelajaran di Politeknik.  Kaedah ini dipercayai akan menarik minat lebih ramai lagi bakal pelajar di luar untuk menyambung pengajian di Politeknik.  Latihan ini akan mengaitkan teori-teori yang telah dipelajari kepada praktikal atau sebaliknya.  Malahan pelajar juga dapat mengenali peraturan-peraturan keselamatan di dalam latihan industri, serta menanam sifat amanah dan tanggungjawab semasa menjalani latihan industri.  Pelajar juga dapat meluaskan pergaulan dengan kumpulan masyarakat di sector industri.

OBJEKTIF LAPORAN

 Setiap pelajar dikehendaki menyediakan sebuah “ Laporan Latihan Industri (LLI)” yang lengkap mengikut piawai yang telah ditetapkan oleh pihak Politeknik Ungku Omar.  Setiap pelajar hendaklah menyediakan laporan mengenai aktiviti yang telah diikuti sepanjang latihan industri.  Di sini para pelajar Cuma dikehendaki mencatatkan segala aktiviti atau perkara yang telah mereka lakukan sepanjang menjalani latihan industri.

Salah satu objektif laporan adalah untuk melatih para pelajar supaya mampu menghasilkan sebuah laporan lengkap yang berperanan utama dengan mengikut syarat-syarat yang telah ditetapkan dan memenuhi kehendak sesebuah industri.  Selain daripada itu, laporan ini akan menjadi bukti di mana para pelajar telah tamat latihan industri dengan sempurna.  Objektif-objektif lain “Laporan Latihan Industri “ ini adalah seperti berikut:

  1. Menguji kemamapuan pelajar mendokumentasi aktiviti kerja harian sepanjang tempoh latihan industri secara teratur dan lengkap.
  2. Membiasakan diri pelajar untuk menyediakan laporan supaya lebih bersedia apabila mengharungi keperingkat yang lebih tinggi.
  3. Membantu para pelajar dengan memberanikan diri untuk berkomunikasi dan berinterasi dengan majikan bagi mendapatkan maklumat-maklumat yang berkaitan dengan laporan industri.
  4. Mendisplinkan para pelajar untuk belajar menguruskan masa dengan bijak dan teratur.
  5. menjadi satu bukti yang ditauliahkan dan sebagai bahan rujukan pada masa hadapan.

KEPENTINGAN LATIHAN INDUSTRI

            Latihan industri adalah satu tempoh pengajian di mana para pelajar diberi peluang untuk memperolehi ilmu pengetahuan dan kemahiran yang luas.  Selain ilmu dan kemahiran , pelajar juga akan dapat menimba pengalaman daripada pelbagai bentuk kerja yang dilakukan.  Zaman ii yang dikenali dengan ICT (Information Communication Technology) yang semakin pesat berkembang pada masa kini.  Kesan daripada itu pihak Politeknik telah mengambil keputusan untuk mengubah skop pembelajarn dari masa ke semasa.  Oleh yang demikian latihan industri adalah satu-satunya peluang keemasan bagi para pelajar.  Pelajar juga patut menyedari akan perubahan teknologi yang semakin canggih.  Oleh itu pelajar haruslah menunjukkan sikap positif dan bersungguh-sungguh semasa menjalani latihan industri.

Sepanjang menjalani latihan industri memang tidak dinafikan pelbagai dugaan dan cabaran yang harus dilalui oleh para pelajar dalam situasi ini, Pelajar tidak seharusnya menunjukkan sikap yang tidak bertanggungjawab dan tidak menunjukkan kematangan diri seperti bertengkar denganrakan sekerja atau pun pihak majikan.  Merosakkan peralatan atau kelengkapan yang sedia ada semata-mata untuk melepaskan rasa ketidak puasan hati.  Seharusnya sikap ini perlu dihindari untuk menjaga nama baik Politeknik Ungku Omar.  Para pelajar hendaklah berbincang dengan pihak majikan  ataupun wakilnya dengan hati yang terbuka supaya perkara yang timbul tidak berlarutan.

10 comments:

  1. ur post really help me..thanz a lot..:)

    ReplyDelete
  2. assalam senior, saya juga student PUO, thanx sediakan benda ni, harap halalkan saya menjadikan sebagai rujukan (copy) haha.

    ReplyDelete
  3. salam , boleh tak saya mahukan soft copy bg report ni ?
    saya nk buat sebagai rujukkan
    sayonara.keko@gmail.com :)

    ReplyDelete
  4. wlkmslm. malas la aku nak cari. kau copy je la yg kat atas tu. maaf.

    ReplyDelete
  5. salam. sye copy awk punya nie. tq taww ats pertolongan . hihi. hope Allah mmbls jasa baik anda :)

    ReplyDelete
  6. salam. mohon halalkan ilmu yang diberi ni. saya mohon copy sikit. terima kasih :)

    ReplyDelete
  7. Salam, saya mohon gunakan report ini sebagai rujukan. Terima kasih. Harap halalkan ilmu ni. :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...