1.0 ABSTRAK
Pemasaran
merupakan proses mencipta dan membekalkan pengguna dengan menghasilkan barangan
dan servis yang mereka perlukan, menghubungkan manfaat produk kepada pengguna,
memastikan barangan dan servis mudah untuk diperolehi dan memastikan ia berada
pada harga yang mana pengguna bersedia untuk membelinya. Pemasaran mengandungi strategi yang
diperlukan untuk melariskan sesuatu barangan atau servis yang disediakan dan
untuk itu strategi harga perlu diambil kira sebagai salah satu daripada strategi
pemasaran. Tugasan ini dibuat bagi
mengkaji apakah perhubungan antara strategi harga dan strategi pemasaran. Ia dilihat bedasarkan kepada kepentingan strategi
harga dalam strategi pemasaran, adakah strategi harga mempunyai pengaruh yang
besar dalam meningkatkan hasil jualan, bagaimana strategi harga diaplikasikan
dalam strategi pamasaran dan beberapa aspek yang lain. Beberapa contoh strategi harga dalam strategi
pemasaran diberikan bagi melihat perhubungan antara keduanya. Dapatan kajian menunjukkan bahawa hubungan
antara strategi pemasaran dan strategi harga sememangnya ada dan penting
terutamanya dalam campuran pemasaran.
Keadaan ini memperlihatkan bahawa strategi harga turut memainkan peranan
penting dalam meningkatkan jumlah jualan menerusi strategi pemasaran.
2.0 PENGENALAN
Strategi
pemasaran didefinisikan sebagai proses untuk memilih sasaran pasaran dan
memperkembangkan campuran pemasaran bagi memenuhi keperluan pengguna. Ia
berkaitan dengan bagaimana syarikat menghadapi persaingan dalam perniagaan jika
dibandingkan dengan pesaing dari segi kualiti, harga, lokasi, imej dan
sebagainya. Strategi pemasaran tidak
hanya dihuraikan dalam bentuk kualitatif, tetapi sebenarnya ianya lebih
spesifik dari segi sumber-sumber yang diperlukan, struktur dan pengagihan
tanggungjawab dalam melaksanakannnya. Ia mengandungi empat elemen utama atau
campuran pemasaran iaitu harga, produk, saluran pengagihan, dan promosi. Contoh strategi pemasaran
adalah seperti pengukuhan pasaran-pasaran tradisional, peninjauan
pasaran-pasaran baru; pembangunan segmentasi pasaran yang baru, peningkatan
“niche marketing” dan “market positioning”, penyertaan dalam forum dua hala,
serantau dan antarabangsa serta perluasan pemasaran domestik.
Strategi harga pula didefinisikan
sebagai keputusan harga yang dibuat oleh pihak pengurusan bagi menyesuaikannya
dengan perubahan situasi pesaing dalam pertembungan pasaran produk
tertentu. Ia sebenarnya lebih bersifat
spesifik dalam jangka masa yang pendek. Sesuatu
penetapan harga produk perlulah melalui beberapa peringkat. Pada peringkat
pertama, objektif pemasaran sesuatu organisasi dipertimbangkan apabila membuat
keputusan harga. Pada peringkat yang
kedua, anggaran permintaan, potensi pasaran dan reaksi pengguna terhadap perbezaan
paras harga dilakukan dan dengan adanya kajian ini, polisi harga dapat
ditentukan dimana dilakukan pada peringkat yang ketiga. Setelah itu, kajian terhadap perhubungan
diantara kos, jumlah keluaran produk, dan keuntungan dilakukan iaitu pada
peringkat yang keempat. Pada peringkat
ini, anggaran jualan produk yang menghasilkan keuntungan pada sebarang harga
yang telah ditetapkan bagi mengatasi kos yang telah dikeluarkan akan dilakukan. Ini seterusnya membawa kepada peringkat
penetapan harga yang terakhir iaitu penentuan taktik harga dan pembetulan
terhadap kesilapan yang telah dibuat.
3.0 PERBINCANGAN
Strategi harga dan
strategi pemasaran sebenarnya tidak dapat dipisahkan antara satu sama
lain. Kedua-duanya mempunyai hubungan
yang rapat didalam membentuk satu pasaran yang kompetitif. Ini kerana, strategi harga merupakan salah
satu daripada empat campuran pemasaran yang lain iaitu produk, promosi dan agihan
produk dalam strategi pemasaran. Campuran
pemasaran dimaksudkan sebagai gabungan daripada empat elemen utama dalam
strategi pemasaran iaitu produk, promosi, agihan produk, dan harga. Maka dengan ini, tidak hairanlah bahawa
strategi harga adalah merupakan antara elemen yang terpenting dalam strategi
pemasaran.
dalam perniagaan barangan media cetak.
Apabila melihat situasi diluar pada masa ini, terdapat banyak
akhbar-akhbar yang telah diterbitkan dan sememangnya sudah serasi dengan
kehendak pengguna contohnya Berita Harian, Utusan Malaysia, The Star, News
Straits Times, dan sebagainya. Keadaan
ini sebenarnya memperlihatkan berlakunya persaingan yang hebat antara
penerbit-penerbit akhbar yang semestinya ingin melariskan jualan produk
keluaran mereka. Dalam menghadapi situasi
sebegini, penerbit Kosmo menggunakan strategi harga sebagai salah satu cara
untuk memasarkan produk mereka. Pada
peringkat awal pengeluarannya, mereka menjual produk mereka atau akhbar Kosmo
kepada pengguna dengan harga yang rendah berbanding dengan harga pasaran bagi jenis
produk yang sama. Akhbar Kosmo juga
diberikan percuma kepada pelajar di IPTA dan IPTS. Syarikat ini menggunakan strategi pemasaran sebegini
sehingga mereka berupaya mendapat pelanggan atau pengguna tetap. Setelah itu, perubahan peletakan harga dilakukan
dengan menaikkan harga produk sehingga ia menyamai dengan harga produk pesaing
yang lain. Keadaan ini juga berlaku
kepada akhbar yang dahulunya diberikan dengan percuma kepada pelajar di IPTA
dan IPTS, tetapi kini, ia dijual kepada pelajar namun dengan harga yang
rendah. Berdasarkan kepada contoh ini,
harga telah digunakan sebagai salah satu strategi pemasaran untuk melariskan
produk di pasaran terutamanya untuk produk keluaran baru. Secara keseluruhannya, ia masih memainkan
peranan besar dalam melariskan jualan produk didalam strategi pemasaran.
orang ramai. Jika dilihat daripada
promosi yang dibuat melalui media seperti suratkhabar, radio, television, dan
sebagainya, mereka menghebahkan tawaran tambang yang murah. Namun demikian, tawaran tambang tersebut
sebenarnya mempunyai kos yang terselindung.
Sebagai contoh, berdasarkan pengalaman saya dan maklumat yang terdapat
dari internet, tambang tiket untuk bertolak dari Johor ke Kuching untuk
perjalanan satu hala ialah sebanyak RM 109.99.
Tetapi sebenarnya, tambang ini tidak termasuk cukai lain yang dikenakan
kepada penumpang iaitu sebanyak RM 65.
Ini menunjukkan nilai sebenar tambang penerbangan ialah sebanyak RM
174.99. Selain itu, semasa perjalanan,
penumpang tidak dihidangkan dengan makanan.
Mereka juga menetapkan bahawa penumpang tidak boleh membawa masuk
makanan dari luar dan perlu membeli makanan yang telah disediakan oleh pihak
penerbangan. Disini, harga makanan yang
ditawarkan kepada penumpang agak mahal berbanding dengan harga biasa contohnya
sebotol air minuman biasa berharga RM 5.
Dalam pada itu, semasa penumpang mendaftar masuk atau ‛check in’, setiap
barang yang dibawa kedalam kargo dan mempunyai berat melebihi 15kg, untuk
setiap sekilogram, penumpang akan di caj sebanyak RM 12. Berat barang-barang yang dibenarkan untuk
dibawa masuk kedalam kabin kapal terbang pula hanya 7kg dan ianya mestilah
mengikut saiz yang telah ditetapkan.
Daripada situasi ini,
dapat dilihat bahawa syarikat penerbangan Airasia telah menggunakan strategi
harga sebagai faktor utama dalam strategi pemasaran mereka. Ini memandangkan wujudnya saingan yang
terdekat antara syarikat ini dengan syarikat penerbangan yang lain seperti
Malaysia Airlines Berhad. Bagi pengguna
yang baru menggunakan perkhidmatan penerbangan ini, mereka biasanya akan terpengaruh
dengan segala promosi yang mereka lakukan tanpa menyedari adanya kos terlindung
disebalik perniagaan syarikat penerbangan ini. Namun demikian, strategi lain
turut diambil kira seperti promosi, tempat jualan, dan perkhidmatan yang
ditawarkan bagi melariskan penjualan tiket kepada pengguna. Keadaan ini memperlihatkan bahawa, wujudnya
hubungan yang penting antara strategi harga dan strategi pemasaran.
4.0 KESIMPULAN
Secara keseluruhannya,
dapat disimpulkan bahawa penggunaan strategi harga sebenarnya mampu memberikan
kesan pemasaran yang memberansangkan. Ia
meliputi sebahagian besar daripada faktor utama dalam strategi pemasaran. Penetapan harga yang sepatutnya diletakkan pada sesuatu produk
atau perkhidmatan juga perlulah melalui beberapa penilaian iaitu dari segi
hubungan antara kos-jumlah keluaran produk-keuntungan, harga permintaan, dan
perbezaan dengan harga pesaing. Dalam
pada itu, sesebuah syarikat masih boleh meletakkan kebergantungan strategi
pemasaran mereka kepada faktor lain selain daripada menggunakan strategi harga. Ini kerana, strategi harga mungkin lebih
sesuai untuk situasi syarikat atau peniaga yang baru sahaja terlibat dalam
aktiviti perniagaan. Tetapi, penggunaan
strategi ini boleh digunakan berterusan sekiranya sesebuah syarikat berupaya
mengaplikasikannya dalam aktiviti pemasaran. Dalam merumuskan strategi harga, penetapan
harga produk atau perkhidmatan dengan menggunakan kepakaran dalam syarikat
sendiri merupakan kunci utama dalam pemasaran.
Perubahan situasi pesaing pada peringkat yang berbeza dalam kitaran
hidup produk juga menyebabkan perubahan kebebasan dalam menentukan harga produk
keluaran dalam strategi pemasaran.
Dengan ini, perhubungan yang penting antara strategi harga dan strategi
pemasaran dalam sesebuah perniagaan barangan atau perkhidmatan tidak boleh
dipisahkan walaupun diketahui bahawa strategi harga hanyalah sebahagian
daripada strategi pemasaran.
5.0 RUJUKAN
Frances Brassington and Stephen
Pettitt (1997). “Principles of Marketing” Great Britain: Pitmann Publishing.
407-440, 827-835.
William O. Bearden, Thomas N.
Ingram, and Raymond W. Laforge (2004). “Marketing:Principles and Perspectives” New York: McGraw-Hill.
11-12, 277-282.
John A. Murray and Aidan
O'Driscoll (1996). “Strategy and Process In Marketing”. London : Prentice Hall. 4-10.
O. C. Ferrell, Michael D.
Hartline and George H. Lucas Mason (2002).
“Marketing Strategy”. Ohio:
South-Western/Thomson Learning. 6-13.
http://www.airasia.com
http://www.utusanmelayu.com.my
Click ads for your tq or like.
No comments:
Post a Comment