“Apa yang kita
dengar mengenai keusahawanan yang dikatakan oleh pemikiran pengurusan di
Amerika adalah salah. Ia bukan magik, bukan misteri dan tidak ada kena mengena dengan
baka. Keusahawanan adalah disiplin dan boleh
dipelajari.”
1.1 Evolusi
Keusahawanan
Peter F. Drucker, Perkataan ‘entrepreneur’ datang dari
perkataan bahasa Perancis “entrepredre” yang
bermakna “to undertake”. Dalam bahasa Melayu
ianya boleh dimaksudkan sebagai “untuk mengambil alih”.
1.2
Konsep Keusahawanan
1.2.1
Keusahawanan
Menurut Histrich
dan Peter (1988), keusahawanan adalah suatu proses dinamik untuk
mencipta kekayaan. Kekayaan dicipta oleh individu yang menanggung risiko besar
di dalam ‘equity’, masa dan komitmen kerjaya atau menyediakan nilai untuk
sesuatu produk atau perkhidmatan. Ia adalah proses mencipta sesuatu yang baru
dengan mengambil kira masa dan usaha dengan mengambil kira risiko kewangan,
psikologi dan sosial. Dan
menerima manfaat dari segi kewangan, kepuasan peribadi dan kebebasan.
Terdapat empat aspek asas di dalam keusahawanan:
1) Keusahawanan terlibat di dalam mencipta sesuatu proses yang baru. Penciptaan tersebut
mestilah mempunyai nilai kepada usahawan dan pasaran di mana proses tersebut
dibangunkan.
2) Keusahawanan memerlukan kesetiaan(ketaatan) terhadap masa dan usaha yang
dilakukan.
3) Keusahawanan adalah individu yang sanggup menerima berbagai risiko di dalam bidang
perniagaan masing-masing terutama dari aspek kewangan, psikologi dan sosial.
4) Keusahawan menerima banyak ganjaran apabila menjadi seorang usahawan.
Ganjaran utama adalah kebebasan (independence),
diikuti oleh kepuasan peribadi dan seterusnya keuntungan. Pada sesetengah usahawan, duit
menunjukkan simbol kejayaan.
Kuratko dan Hodgetts (2004) mendefinisikan keusahawanan sebagai suatu
proses inovasi dan penciptaan melalui empat dimensi iaitu individu, organisasi, alam sekitar (environment) dan proses, dengan
kerjasama rangkaian di dalam kerajaan, pendidikan dan kelembagaan (institution).
1.2.2
Siapakah Usahawan?
Usahawan adalah perintis (pelopor) kepada kejayaan
perniagaan hari ini. Mereka
ini mengesan peluang yang ada, membawa kepada pendapat baru (innovate) dan prestasi
yang baik menjadi satu piawai di dalam era
‘free enterprise”.
Scaborough dan Zimmerer
(1988) mendefinisikan usahawan sebagai:
“Seorang yang mencipta suatu perniagaan baru
dan menghadapi suatu keadaan yang tidak pasti
demi untuk memperolehi keuntungan dan pertumbuhan (perkembangan) dengan mengenal pasti peluang dan menyediakan
sumber untuk mencapainya. Usahawan selalunya bermula
hanya dengan idea yang ada dan selalunya idea yang mudah dan menyediakan
sumber yang perlu untuk memindahkan idea
tersebut kepada perniagaan yang bersesuaian.”
Kuratko dan Hodgetts (2004) mendefinisikan usahawan
sebagai:
“Seorang yang berusaha untuk mengatur, mengurus dan
mengambil risiko di dalam perniagaan. Usahawan juga adalah pemangkin kepada perubahan ekonomi yang menggunakan
carian dengan maksud tertentu, perancangan teliti dan pertimbangan yang sesuai
apabila membuat sebarang proses perniagaan. Dengan optimistik dan komited,
usahawan bekerja dengan kreatif untuk memperolehi sumber baru dan memperbaharui
sumber yang lama kepada kapasiti yang baru, semua ini hanya bertujuan untuk mencipta
keuntungan.”
(entrepreneurial = dgn pengusaha, tetapi diterjemahkan
kepada perniagaan)
Hari ini, usahawan adalah seorang invator (penemu cara baru) atau seorang
ahli perniagaan yang mencari(mengenal pasti) dan
meraih peluang yang ada; menukar peluang tersebut menjadi idea yang dapat dilaksanakan atau
dapat dijual; menambah nilai; usaha; duit, kecekapan;
mengambil risiko terhadap persaingan di pasaran
apabila melaksanakan idea tersebut dan menyedari
ganjaran yang akan diperolehi hasil dari usaha tersebut.
1.3 Kepentingan
Keusahawanan
Keusahawanan adalah penting di dalam dunia hari ini. Ia menjadi pemangkin kepada perubahan dan perkembangan
ekonomi. Peranan keusahawanan di dalam pembangunan ekonomi bukan setakat meningkatkan kadar per kapita pengeluaran dan pendapatan.
Ia juga melibatkan perubahan kepada struktur perniagaan
dan masyarakat. Perubahan ini disertai oleh pertumbuhan dan
peningkatan pengeluaran. Satu teori pertumbuhan ekonomi menggambarkan
inovasi(pembaharuan) adalah kunci utama kepada perkembangan
ekonomi di dalam membina produk atau
perkhidmatan baru di dalam pasaran. Aktiviti pembaharuan (inovasi) juga menjadi
pendorong para pemodal (pelabur) untuk
melabur di dalam peluang baru yang dicipta. Keusahawanan melalui proses
pembaharuan (inovasi) mencipta pelaburan baru di dalam dunia perniagaan, di
mana ia akan menyebabkan ekonomi berkembang, pekerjaan
baru tercipta dan mengurangkan kadar pengangguran.
Keusahawanan melalui proses kreativiti dan inovasi mencipta produk baru dan
memberikan perkhidmatan untuk memenuhi kehendak manusia. Ia menyediakan produk
atau perkhidmatan yang diperlukan oleh pengguna. Di dalam menghasilkan produk
dan perkhidmatan yang baik, mereka akan mencari kaedah yang lebih baik untuk memaksimakan sumber dan mengurangkan pembaziran.
Dengan ini, masyarakat akan mendapat produk (barangan) dan perkhidmatan yang
lebih baik pada harga yang lebih murah.
Keusahawanan membantu memperbaiki kehidupan berjuta-juta manusia melalui
produk dan perkhidmatan baru yang diperkenalkan di pasaran. Keusahawanan adalah
individu yang bukan sahaja mencipta kekayaan
tetapi turut sama mendorong pembahagian kekayaan.
1.4
Mitos (dongeng) Mengenai Keusahawanan
Terdapat banyak mitos mengenai keusahawanan. Mitos ini terjadi kerana
kurangnya kajian yang dilakukan terhadap keusahawanan. Kuratko dan Hodgetts
(2004) telah membicarakan 10 mitos keusahawanan.
1.5 Pembangunan
Keusahawanan di Malaysia
Keusahawanan di Malaysia bermula seawal zaman Kesultanan Melaka apabila
penduduk tempatan berurusniaga dengan pedagang asing. Apabila British
memerintah Tanah Melayu, mereka telah menukarkan struktur sosial dengan
menjalankan pemerintahan “Pecah dan Perintah”. Dengan cara ini, kaum Melayu
bekerja sebagai pentadbir dan di sektor pertanian, kaum Cina berkerja di lombong
dan berniaga, manakala kaum India bekerja di sektor perladangan. Hasilnya, kaum
Cina lebih ke depan dalam soal perniagaan berbanding dengan kaum Melayu dan
kaum India.
Selepas kemerdekaan, kerajaan Malaysia menyedari betapa pentingnya
keusahawan kepada individu, masyarakat dan negara, dan bagaimana ia boleh
menyumbang kepada keamanan negara. Semenjak dari itu, kerajaan telah memfokuskan kepada keusahawanan
sehinggalah sekarang. Dasar Ekonomi Baru (1971-1990),
Dasar Pembangunan Negara (1990-2000) dan Wawasan 2020, semua pihak
mengalakkan dan memberi sokongan terhadap pembangunan keusahawanan di Malaysia.
Kerajaan memberikan galakan pembangunan
keusahawanan dan memberikan pengiktirafan
kepada keusahawanan kerana mereka boleh menyumbang kepada pembangunan negara.
Tahun 1995, kerajaan menubuhkan Kementerian Pembangunan Keusahawanan sebagai badan
yang mengawal dan mempromosi
pembangunan keusahawanan di Malaysia.
Kini, kementerian tersebut telah ditukar kepada Kementerian
Pembangunan Keusahawanan dan Koperasi.
Ujian 1:
1. Apakah 10 mitos keusahawan?
1.1 Usahawan adalah seorang yang
bertindak/berbuat sesuatu, bukan seorang pemikir
1.2 Usahawan dilahirkan secara
semula jadi, tidak boleh dicipta
1.3 Usahawan selalunya seorang
pencipta
1.4 Usahawan
adalah bersifat akademik dan merupakan seorang yang tidak dapat menyesuaikan
diri (anti sosial)
1.5 Keusahawanan mesti sepadan
(fit) dengan “Profile”
1.6 Kesemua usahawan memerlukan
wang
1.7 Semua usahawan bergantung
kepada nasib
1.8 Kebodohan (ketidaktahuan)
adalah kebahagiaan (kepuasan) untuk usahawan
1.9 Usahawan mencari kejayaan
tetapi mengalami kegagalan yang tinggi.
1.10 Usahawan
adalah penanggung risiko yang ekstrim
2. Bincangkan kepentingan keusahawanan.
Menjadi pemangkin kepada perubahan dan perkembangan ekonomi.
Meningkatkan kadar per kapita pengeluaran dan pendapatan
Melibatkan perubahan kepada struktur perniagaan dan masyarakat. Perubahan
ini disertai oleh pertumbuhan dan peningkatan pengeluaran.
Aktiviti pembaharuan (inovasi) juga menjadi pendorong para pemodal
(pelabur) untuk melabur di dalam peluang baru yang dicipta.
Melalui proses pembaharuan (inovasi) mencipta pelaburan baru di dalam dunia
perniagaan, di mana ia akan menyebabkan ekonomi berkembang, pekerjaan baru
tercipta dan mengurangkan kadar pengangguran.
Melalui proses kreativiti dan innovasi, mencipta produk baru dan memberikan
perkhidmatan untuk memenuhi kehendak manusia. Ia menyediakan produk atau
perkhidmatan yang diperlukan oleh pengguna. Di dalam menghasilkan produk dan
perkhidmatan yang baik, mereka akan mencari kaedah yang lebih baik untuk
memaksimakan sumber dan mengurangkan pembaziran. Dengan ini, masyarakat akan
mendapat produk (barangan) dan perkhidmatan yang lebih baik pada harga yang
lebih murah.
Membantu memperbaiki kehidupan berjuta-juta manusia melalui produk dan
perkhidmatan baru yang diperkenalkan di pasaran.
Individu yang bukan sahaja mencipta kekayaan tetapi turut sama mendorong
pembahagian kekayaan.
3. Berikan senario pembangunan keusahawanan di
Malaysia.
Bermula seawal zaman Kesultanan Melaka apabila penduduk tempatan
berurusniaga dengan pedagang asing. British memerintah Tanah Melayu,
menjalankan pemerintahan “Pecah dan Perintah”. Kaum Melayu bekerja sebagai
pentadbir dan di sektor pertanian, kaum Cina berkerja di lombong dan berniaga,
manakala kaum India bekerja di sektor perladangan. Hasilnya, kaum Cina lebih ke
depan dalam soal perniagaan berbanding dengan kaum lain.
Selepas kemerdekaan, Dasar Ekonomi Baru (1971-1990), Dasar Pembangunan
Negara (1990-2000) dan Wawasan 2020 telah memberikan dasar bagi semua pihak untuk
mengalak dan memberikan sokongan terhadap pembangunan keusahawanan di Malaysia.
Kerajaan memberikan galakan pembangunan keusahawanan dan memberikan pengiktirafan
kepada keusahawanan kerana mereka boleh menyumbang kepada pembangunan negara.
Pada tahun 1995, Kementerian Pembangunan Keusahawanan telah ditubuhkan sebagai
badan yang mengawal dan mempromosikan pembangunan keusahawanan di Malaysia.
Kini, kementerian tersebut telah ditukar kepada Kementerian Pembangunan
Keusahawanan dan Koperasi.
Ujian 2:
1. Terangkan maksud keusahawanan
Kuratko dan Hodgetts (2004) mendefinisikan keusahawanan sebagai suatu
proses inovasi dan penciptaan melalui empat dimensi iaitu individu, organisasi,
alam sekitar (environment) dan proses, dengan kerjasama rangkaian di dalam
kerajaan, pendidikan dan kelembagaan (institution).
3. Siapakah usahawan?
Kuratko dan Hodgetts (2004) mendefinasikan usahawan sebagai:
“Seorang yang berusaha untuk mengatur, mengurus dan mengambil risiko di
dalam perniagaan. Usahawan juga adalah pemangkin kepada perubahan ekonomi yang
menggunakan carian dengan maksud tertentu, perancangan teliti dan pertimbangan
yang sesuai apabila membuat sebarang proses perniagaan. Dengan optimistik dan
komited, usahawan bekerja dengan kreatif untuk memperolehi sumber baru dan
memperbaharui sumber yang lama kepada kapasiti yang baru, semua ini hanya
bertujuan untuk mencipta keuntungan.”
4. Berikan empat aspek asas
keusahawanan.
1.
Keusahawanan terlibat di dalam mencipta sesuatu proses yang baru. Mempunyai
nilai kepada usahawan dan pasaran dimana proses tersebut dibangunkan.
2.
Keusahawanan memerlukan kesetiaan(ketaatan) terhadap masa dan usaha yang
dilakukan.
3.
Keusahawanan adalah individu yang sanggup menerima berbagai risiko di dalam
bidang perniagaan masing-masing terutama dari aspek kewangan, psikologi dan
sosial.
4.
Keusahawan menerima banyak ganjaran apabila menjadi seorang usahawan. Ganjaran
utama adalah kebebasan (independence), diikuti oleh kepuasan peribadi dan
seterusnya keuntungan. Pada sesetengah usahawan, duit menunjukkan simbol
kejayaan.
Click ads for your tq or like.
Good info
ReplyDelete