- Penggunaan utama system penyejukan adalah untuk proses pendinginan.
-
Suhu penyejat untuk system penyamanan udara
(pendinginan dan penyahlembapan) ialah 4°C ke 10°C.
-
Penyaman udara bukan sahaja untuk pendinginan, tetapi
ia meliputi:
a)
pemanasan
b)
mengawal suhu
c)
mengawal kelembapan
d)
pembersihan
e) pengagihan udara untuk mencapai kehendak
tempat yang dinyamankan.
Kelengkapan asas sistem penyejukan mekanik / penyejukan serapan :
i.
unit
pemeluwap
ii.
penyejat
iii.
motor
kipas
iv.
turas
v.
salur
udara dan kawal alir udara
vi.
kawalan
motor
vii.
kawalan
suhu dan kelembapan
viii.
pemaipan
ix.
bahan
pendingin (R12, R22)
Faktor sistem penyamanan udara diperlukan adalah untuk:
i.
keselesaan
ii.
prestasi
kerja pada bahan keluaran
iii.
kesihatan
iv.
peralatan
Kepentingan penyaman udara adalah untuk :
i.
menghalang
bunyi bising dan kawalan persekitaran
ii.
menghalang
habuk dan kotoran
iii.
mengeluarkan
haba untuk keselesaan
iv.
pengudaraan
yang mencukupi
Unit penyaman udara tingkap
-
sistem
ini dipasang di ambang tingkap atau menerusi pembukaan dinding.
Jenis-jenis Bahan Pendingin
R-11
R-12 = kereta dan peti sejuk (rosakkan lapisan
ozon)
R-22 = sekarang digunakan di dalam kereta (gas dan
lebih selamat)
R-37
R-134a
Mengecas bahan pendingin
Peralatan = tolok
panca rongga, vacumm pump dan balang gas R22.
Terdapat 3 proses
semasa mengecas bahan pendingin iaitu :
i.
proses
pengosongan (5 – 10 minit)
– salur biru tekanan dipasang pada salur discharge
ii.
proses
vakum (15 minit)
- salur kuning disambungkan ke vacumm pump
iii.
proses
pengisian ( gas pada bacaan 15’C – 20’C)
- salur kuning disambungkan pada balang gas R22
Mengesan atau menguji kebocoran pada sistem
penyaman udara dan penyejukan
Terdapat 3 cara
bagi mengesan kebocoran pada sistem :
iv.
menggunakan
larutan buih
- letakkan larutan buih sabun pada semua
sambungan / bahagian bengkok / bahagian yang disyaki bocor
v.
menggunakan
sumpitan api halida
- nyalaan api akan bertukar warna apabila hos
esak dihalakan pada kepada penyambung
tiub.
· warna jernih kepada hijau muda
(kebocoran kecil)
· warna jernih kepada warna ungu
(kebocoran kecil)
vi.
menggunakan
pengesan elektronik
- pengesan ini akan mengeluarkan bunyi siren jika terdapat kebocoran pada
sistem.
- proses ini
dapat dilakukan setelah bahan pendingin dimasukkan di dalam sistem pada tekanan
dibawah 12 kg/cm3 (proses menguji tekanan sistem )
Click ads for your tq or like.
No comments:
Post a Comment