Want to know more, please click

Followers

Pages

Saturday, April 28, 2012

LATAR BELAKANG YTL


Peningkatan ekonomi negara Malaysia memberikan kesan yang dramatik kepada keperluan tenaga elektrik. Untuk menyelesaikan masalah ini, pada tahun 1990, kerajaan telah bergabung tenaga dengan Lembaga Letrik Negara untuk mewujudkan Tenaga Nasional Berhad dan memberi peluang kepada IPPs (Independent Power Producers) untuk memasuki pasaran.

Lesen pertama IPP telah dianugerahkan kepada kumpulan infrastruktur YTL Corporation Berhad. Pada November 1993, anak syarikat YTL  iaitu Penghasilan Kuasa YTL Sdn Bhd telah memulakan pembinaan dua buah loji janakuasa iaitu di Paka, Terengganu dan di Pasir Gudang, Johor Bahru. Penggabungan ini menghasilkan kapasiti sebanyak 1212 MW.

Sistem komputer yang digunakan oleh kontraktor merupakan usahasama antara Syarikat Pembinaan Yeoh Tiong Lay Sdn Bhd (SPYTL) dan Siemens AG yang merupakan salah satu pengeluar turbin terbesar di dunia dan pembekal janakuasa.

Untuk operasi dan penyelenggaraan (operation and maintenance, O&M) loji tersebut, Siemens dan syarikat YTL telah bergabung untuk menubuhkan YTL Power Service (Servis Janakuasa YTL). Ini merupakan kali pertama syarikat Siemens terbabit secara langsung dalam janakuasa O&M selepas pembinaan dan penyerahan kuasa kepada klien.

Akhir Oktober 1993, kertas kerja untuk pembinaan YTL Power Service telah diluluskan. Semasa fasa pembinaan, syarikat telah mempercepatkan proses pembinaan iaitu kerahan tenaga, membangnkan prosedur dan sistem serta melatih pekerja secara intensif. Pada Oktober 1994, kumpulan operasi dan penyelenggaraan telah menghimpun dan mengkomersilkan penghasilan daripada elektrik di kedua-dua stesen.

Projek ini merupakan antara yang terpantas dibina. Ia mengambil masa 22 bulan untuk disiapkan dan mula beroperasi 7 bulan mengikut perancangan asal.

KEJADIAN BEKALAN ELEKTRIK YANG TERPUTUS

Satu masa dahulu kita telah digemparkan dengan satu kejadian yang tidak disagka-sangakan. Kejadian yang terjadi tersebut adalah kejadian yang melibatkan seluruh Semenanjung Malaysia mengalami gangguan bekalan elektrik. Gangguan ini berlaku buat sementara waktu sahaja. Ganguan bekalan elektrik ini telah menyebabkan banyak kerugian berlaku.

Gangguan ini berlaku akibat daripada “circuit breaker” yang tidak dibuka. “Circuit breaker” adalah alat yang digunakan untuk memutuskan pengaliran arus elektrik jika terdapat gangguan elektrik. Sistem ini adalah dikawal melalui sistem perkomputeran. Semasa kejadian bekalan elektrik tersebut berlaku “circuit breaker” ini ditutup agar pengaliran arus tidak dapat melalui talian kerana TNB ingin membuat penyelenggaraan berhampiran dengan stesen janakuasa. Kejadian kenapa bekalan elektrik terputus adalah disebabkan oleh sistem komputer yang menunjukkan “circuit breaker” telahpun dibuka tetapi sebenarnya tidak dibuka lagi.
 
CARTA ORGANISASI YTL
 
PENGENALAN KEPADA KITAR PADU

Stesen penjana kitar padu adalah dikenali juga dengan nama singkatan CCGT (Combined Cycle Gas Turbine Power Plant). Pada dasarnya sistem penjana elektrik CCGT ini adalah hasil gabungan stesen penjana turbin gas dan turbin stim. Hasil gabungan ini digunakan untuk mendapatkan kecekapan yang lebih baik.

Stesen penjana kitar padu ini terdapat di Paka, Terengganu dan Pasir Gudang, Johor. Stesen janakuasa yang di bina di Paka, Terengganu ini mengandunggi dua blok CC (Combined Cycle) yang di tanam dengan satu jaring keluaran 404 MW setiap satu yang menjadikan jumlah keseluruhannya 808 MW.

Stesen penjana di Pasir Gudang, Johor juga terdapat blok CC yang sama seperti yang terdapat di Paka, Terengganu. Setiap blok ini mengandunggi dua Siemens V94.2 generator gas turbin dengan kapasiti 137 MW setiap satu yang mana setiap satu daripadanya terdapat dandang pemanas. Dandang pemanas ini adalah jenis yang tahan haba dimana ianya tidak mudah terbakar walaupun dikenakan suhu yang tinggi. Kedua-dua dandang ini membekalkan haba kepada generator turbin haba yang biasa dengan kapasiti 130 MW.

Stesen penjana kitar padu ini terdapat kebaikkannya yang tersendiri.antara kebaikkannya ialah ia dapat meningkatkan kecekapan dalam menukarkan haba kepada tenaga elektrik dengan meluasnya dalam menjalankan operasi kitar padu. Di dalam operasi kitar padu ini, stesen penjana gas turbin dapat mencapai kecekapan sehingga 32% manakala stesen penjana turbin stim pula dapat mencapai kecekapan sehingga 47%.Oleh kerana itu, stesen penjana ini dapat mencapai tahap kecekapan sehingga 92% semasa operasi ini dijalankan.

Stesen janakuasa elektrik ini telah memperkenakan satu program yang dikenali sebagai RCM. Program RCM ini adalah singkatan dari perkataan “Realibility Centered Maintenance”. Program ini adalah untuk mengurangkan kos perbelanjaan tetapi mengeluarkan hasil yang baik dan selamat dalam operasi penjanaan elektrik.
 
 
PROSES KITAR PADU

  1. Stesen penjana ini adalah menggunakan kaedah stesen kuasa turbin gas (Brayton) dan stesen kuasa turbin stim (Rankine).
  2. Udara biasa pada suhu kira-kira 30ºC digunakan sebagai media untuk menghasilkan putaran turbin.
  3. Proses ini bermula dengan menyedut udara biasa itu ke dalam tempat pembakaran atau pemampat.
  4. Bahan api seperti bahan api fosil ( contohnya arang batu, minyak bahan bakar, diesel atau gas asli) digunakan untuk pebakaran ini.
  5. Walaubagaimanapun pembakaran ini juga boleh menggunakan bahan api berbentuk cecair atau bergas yang diperolehi daripada minyak mentah kepada gas asli.
  6. Bahan api ini digunakan untuk pembakaran atau pemanasan udara biasa yang dimasukkan tersebut.
  7. Suhu udara yang dipanaskan itu akan naik sehingga 1080ºC dan mempunyai mampatan 30 bar.
  8. Tekanan udara yang cukup kuat ini akan membolehkan kipas-kipas turbin gas berputar.
  9. Apabila turbin gas ini berputar, ini bermakna penjana akan menjanakan tenaga elektrik kerana aci penjana itu telah digandingkan dengan turbin.
  10. Tenaga elektrik ini dijana pada penjana 1.
  11. Semasa penjana kaedah turbin gas dijalankan terdapat lebihan haba yang yang dikeluarkan.
  12. Lebihan haba yang tidak digunakan ini disalurkan semula ke dandang untuk menghasilkan elektrik secara terma.
  13. Lebihan haba ini digunakan untuk memanaskan air yang terdapat di dalam dandang.
  14. Air yang terdapat di dalam dandang ini akan dipanaskan sehingga menjadi stim. 
 15. Stim ini kemudiannya digunakan untuk memutarkan turbin stim bagi menjana tenaga elektrik pada Stesen Penjana 2. 
16. Selepas stim ini menjana tenaga elektrik ia akan disejukkan semula menggunakan air laut setelah digunakan dalam kitar tertutup sistem penjana terma. 
17. Stim yang telah disejukkan semula ini akan disalurkan semula ke dalam dandang. 
18. Akhirnya proses yang berlaku pada Stesen Penjana Turbin Stim ini akan diulang semula. 
Click ads for your tq or like.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...