Prestasi enjin
·
Prestasi
enjin bergantung kepada beberapa faktor iaitu:
i)
Kelajuan
omboh yang digunakan di dalam enjin
ii)
Jenis
bahan pelincir
iii)
Keadaan
suhu semasa enjin bekerja
iv)
Isipadu
nisbah campuran bahan api dan udara yang masuk ke dalam ruang pembakaran.
·
Nisbah
campuran ini penting kerana kekuatan letupan yang berlaku semasa lejang kuasa
bergantung padanya.
Istilah Kendalian Enjin
Takat Terakhir
Atas (TTA) : aras yang paling tinggi sekali yang mana bahagian atas omboh boleh
sampai di dalam silinder.
Takat Terakhir
Bawah (TTB) : aras yang paling bawah sekali yang mana bahagian atas omboh boleh
sampai.
Gerek : Garis
pusat silinder sebelah dalam.
Lejang : Jarak
pergerakan omboh di antara TTA dan TTB.
Jarak Tayang :
Jarak diantara pusat aci engkol dengan pusat cemat engkol.
2 jarak tayang = 1 jarak
lejang.
Pusingan seminit
(PSM / RPM) : Jumlah pusingan aci engkol dalam satu minit.
Kitar : Dereten
lejang yang lengkap.
Istilah Kemuatan Enjin
Isipadu
Anjakan
Isipadu di dalam
silinder dalam cm padu yang di anjak oleh omboh bergerak dari TTA ke TTB.
Isipadu Kelegaan
Isipadu silinder
apabila omboh berada di TTA / isipadu ruang pembakaran.
Jumlah Isipadu
Isipadu silinder
apabila omboh berada di TTA / isipadu ruang pembakaran + isipadu kelegaan.
Nisbah
Mampatan
Jumlah isipadu
campuran bahan api yang dimampat oleh omboh dari TTB ke TTA ketika lejang
mampatan.
Ujian Dinamometer
-
Ujian
ini dilakukan untuk mengukur keluaran kuasa enjin.
-
Peralatan
Ujian :
a) Blower
-
Digerakkan
1 inci dari paras lantai untuk mengelakkan ia bergerak semasa beroperasi.
-
Digunakan
untuk menyejukkan enjin kereta dan enjin dinamometer tester.
b) Mesin Dinamometer
c) Komputer
d) Stripe Kabel
-
dipasang
secara menyilang pada bahagian hadapan kereta.
-
Untuk
mengelakkan kereta bergerak ke kanan dan kekiri semasa pengujian dan boleh
tayar kereta rosak.
e) RPM counter
-
tetapkan
start speed 60 km/h
-
tetapkan
RPM counter pada nilai 6000 / 6500
f) Temperature Sensor Detector
-
buka
bonet hadapan.
-
Cabut
keluar penyukat minayak pelincir dan gantikan dengan temperature sensor
detector.
No comments:
Post a Comment