1.0 ABSTRAK
Pemasaran merupakan proses mencipta
dan membekalkan pengguna dengan menghasilkan barangan dan perkhidmatan yang
mereka perlukan, menghubungkan manfaat produk kepada pengguna, memastikan
barangan dan perkhidmatan mudah untuk diperolehi, dan memastikan ia berada pada
harga yang mana pengguna bersedia untuk membelinya. Bagi memasarkan sesuatu produk, strategi yang
berkesan diperlukan untuk melariskan jualan dan untuk itu, strategi 4P(product, promotion, price, place) atau
campuran pemasaran digunakan. Tugasan
ini adalah fokus kepada kajian sejauh manakah sesuatu produk di pasarkan
menggunakan strategi 4P dan manakah diantara strategi pemasaran tersebut yang
diberi keutamaan didalam melariskan produk keluaran. Perspektif kajian adalah melibatkan produk
keluaran D’Achee Beauty (M) Sdn. Bhd. iaitu sebuah syarikat yang mempunyai
rangkaian produk keluaran yang pelbagai.
Kajian difokuskan dari segi ciri-ciri dan beberapa contoh yang digunakan
oleh pihak pemasaran tersebut dalam melariskan jualan produk mereka. Data diperolehi daripada keratan akhbar
Harian Metro bertarikh 30 Ogos 2006.
Dapatan kajian menunjukkan bahawa strategi produk, promosi, dan harga
merupakan diantara aspek yang diberi keutamaan oleh syarikat ini didalam
melariskan produk keluaran syarikat mereka.
Ini menunjukkan bahawa, sesebuah syarikat yang ingin memasarkan produk
mereka boleh menggunakan produk, promosi, dan harga sebagai strategi utama
didalam usaha untuk menarik pelanggan membeli barangan mereka.
2.0 PENGENALAN
D’Achee Beauty (M) Sdn. Bhd. merupakan sebuah syarikat yang memasarkan
rangkaian produk D’Achee. Syarikat ini
memasarkan pelbagai produk seperti produk penjagaan wajah, makanan kesihatan,
dan penjagaan dalaman wanita. Ia
mempunyai pejabat urusan di Selangor dan beberapa buah cawangan seperti di
negeri Perak, Perlis, Sabah, Sarawak, negara Brunei dan sebagainya.
Menurut (A.R.Morden,1987) strategi
pemasaran atau campuran pemasaran merupakan “kombinasi strategi, taktik, polisi
operasi, program, teknik dan aktiviti dimana sumber diagihkan bagi mencapai
objektif pemasaran sesebuah syarikat”.
Ia lebih memberi perhatian kepada bagaimana objektif pemasaran dapat
diaplikasikan didalam rancangan dan aktiviti pemasaran. “Peranan campuran pemasaran adalah untuk
menjadikan rancangan dan objektif
pemasaran menjadi realiti melalui perlaksanaan dan pencapaiannya”(A.R.Morden,1987). Bagi tujuan tersebut, campuran pemasaran
mestilah mempunyai elemen strategi, elemen rancangan, elemen taktikal, elemen
pengoperasian dan perlaksanaan, serta komitmen.
Semua elemen ini perlulah diuruskan dengan jayanya supaya produk yang
sempurna terdapat pada harga yang berpatutan di tempat yang strategik pada masa
yang sesuai bagi memenuhi keprluan pengguna.
Campuran pemasaran pada asasnya
mempunyai strategi empat P iaitu product,
price, place, dan promotion atau
produk, harga, tempat atau agihan, dan promosi.
Keempat-empat strategi ini mempunyai sifat saling kebergantungan. Sebagai contoh, sesuatu produk yang dipasarkan
pada jenama yang terkenal akan mempunyai jangka hayat pasaran yang lebih
panjang berbanding produk yang sama tetapi menggunakan jenama yang kurang
dikenali. Oleh yang demikian,
perancangan produk dan aktiviti penyelidikan dan pembangunan mestilah tertumpu
kepada sumber dan jenama produk bagi menguatkan penempatan produk di pasaran.
3.0 ISI
PERBINCANGAN
Berdasarkan
kepada keratan akhbar tersebut, pihak pemasaran telah menggunakan keempat-empat
strategi pemasaran atau campuran pemasaran bagi melariskan penjualan produk
mereka. Dari segi produk, syarikat ini
menekankan aspek pembungkusan dan kandungan bahan. Sebagai contoh, satu produk baru iaitu set
penjagaan wajah Nafeeqa diperkenalkan dan mempunyai tujuh jenis produk yang
dibezakan berdasarkan fungsinya. Antara
produk tersebut adalah seperti Beauty
Night Cream, Beauty Bar, Acne Bar, Acne Cream, dan UV Foundation.
Apa
yang dapat diperhatikan bahawa, pembungkusan produk ini menggunakan bekas
lutsinar dan kotak kecil. Pembungkusan
ini berbeza mengikut ciri dan kuantiti bahan tersebut sebagai contoh, krim
disimpan didalam bekas manakala sabun disimpan didalam kotak kecil. Fungsi pembungkusan sebegini adalah untuk
memberi daya tarikan kepada produk tersebut supaya nampak daripada luar. Ia juga bertujuan untuk memudahkan
penyimpanan produk setelah digunakan.
Dalam pada itu, penerangan ringkas tentang kandungan dan fungsi bahan
tersebut juga terdapat didalam iklan ini sebagai contoh, produk Acne Bar ‛rumusan daripada ekstrak
aromaterapi terpilih menjadikan Acne Bar
amat sesuai untuk kulit yang sensitif dan berminyak. Ia mampu menghilangkan minyak yang berlebihan
pada wajah dan bertindak cepat untuk membantu merawat kulit yang berjerawat
tanpa meninggalkan bahan-bahan yang boleh menutup liang roma kulit’.
D’Achee
juga mengeluarkan produk makanan kesihatan seperti D’An, Senorita, La Indah
Cafe, Faisal, dan Aiedil. Cara
pembungkusannya juga berbeza mengikut ciri bahan makanan tersebut. Sebagai contoh produk La Indah Cafe adalah
dalam bentuk serbuk dan dibungkus didalam paket plastik kecil yang disimpan
didalam kotak. Pembungkusan sebegini
dilakukan untuk memudahkan pengguna dimana, mereka hanya perlu membuka satu
paket kecil sahaja sekiranya ingin membancuh minuman tersebut berbanding satu
paket yang besar dan perlu disimpan didalam balang setelah dibuka. Selain itu, ia mudah disimpan dan dibawa
kemana-mana samaada ditempat kerja, semasa bersukan, berkelah, dan
sebagainya. Contoh yang lain adalah
seperti produk Senorita dimana ia adalah dalam bentuk cecair dan disimpan
didalam botol kecil. Bagi menarik
perhatian pelanggan, kandungan produk juga diiklankan sebagai sebahagian
daripada strategi produk. Salah satu
produk tersebut ialah produk Aiedil. Ia
mengandungi 96 jenis zat makanan termasuk 18 jenis asid amino, 18 enzim, 16
garam galian, 28 jenis zat makanan tambahan, pelbagai jenis vitamin A, B
kompleks, C, dan E. Penerangan ini
memberi makna bahawa, minuman kesihatan ini mempunyai nutrien lengkap yang
dapat menjaga kesihatan serta menjaga kecantikan kepada sesiapa yang
mmeminumnya. Dalam pada itu, syarikat
ini turut memasarkan satu lagi produk baru iaitu Secret Powder yang digunakan
untuk penjagaan dalaman wanita. Ia
merupakan salah satu strategi dengan mempelbagaikan keluaran produk dalam satu
pakej jualan. Dengan cara ini, pengguna
mempunyai banyak pilihan untuk membeli produk berdasarkan kehendak dan
keperluan mereka.
Dari
segi promosi, pihak pemasaran telah menggunakan sepenuhnya strategi ini. Salah satunya ialah dengan menjual produk
percubaan tiga dalam satu atau 3 in 1 dan
dua dalam satu atau 2 in 1. Ia merupakan set penjagaan wajah Nafeeqa
dimana konsep tiga dalam satu terdapat pada produk A Unique Aromatherapy Whitening Series. Satu set produk ini mengandungi tiga produk
yang berbeza iaitu Beauty bar, UV
Foundation, dan Beauty Night
Cream. Bagi set produk A Unique
Aromatherapy Acne Series, ia menggunakan konsep dua dalam satu iaitu
gabungan produk Acne Bar dan Acne Cream.
Jika dilihat dari satu sudut, pengguna akan mendapat satu
keistemewaan. Ini kerana, mereka hanya
perlu membeli salah satu set produk tersebut samada untuk mendapat kecerahan
pada kulit atau menghilangkan jerawat atau membeli kedua-dua set produk tersebut. Dengan hanya membeli satu set penjagaan
wajah, mereka boleh mendapat tiga jenis produk yang lain ataupun dua jenis
produk yang lain. Selain daripada itu,
set penjagaan kecantikan Nafeeqa juga mengiklankan penerangan ringkas tentang
fungsi dan kelebihan produk tersebut sebagai daya tarikan kepada pengguna.
Bagi
rangkaian produk yang lain iaitu produk kesihatan seperti D’An, Senorita, La
Indah Cafe, Faisal, dan Aiedil, daya tarikan kepada pengguna ialah dengan
memaparkan pengakuan daripada pengguna-pengguna yang telah menggunakan produk
tersebut. Sebagai contoh produk D’An
yang diakui oleh seorang pengguna iaitu Sunita Ali mengatakan bahawa ‛selama 2
bulan saya mengamalkan D’An, kini kulit wajah saya menjadi semakin lembut dan
licin tanpa memakai alat solek. Ramai
rakan memuji tentang kulit wajah saya sekarang’. Berpandukan kepada pengakuan yang telah
dibuat oleh salah seorang daripada pengguna produk tersebut, ia akan lebih
memberi keyakinan kepada pengguna untuk membeli produk tersebut. Promosi yang turut diadakan oleh pihak
pemasaran syarikat ini ialah dengan mengadakan Malam Jalinan Budi yang diadakan
pada 6 September 2006 dan bertempat di Grand Ballroom, Kuala lumpur. Bagi menjayakan program ini, beberapa orang
artis terkenal seperti Jamal Abdillah, Jay Jay, Yusof Chong, dan Paper Dolls
dijemput untuk mengadakan persembahan.
Selain itu, program ini menyediakan cabutan hadiah dan pemberian Door
Gift kepada tetamu yang hadir pada malam tersebut.
Berdasarkan
kepada strategi harga, pihak pemasaran meletakkan harga yang rendah pada produk
percubaan mereka. Sebagai contoh, harga
yang diletakkan di Semenanjung Malaysia untuk produk A Unique Aromatherapy Whitening Series ialah RM 48.50 manakala
harga untuk produk A Unique Aromatherapy Acne Series ialah RM
49.50. Strategi ini memperlihatkan
bahawa, pengguna akan mendapat ketiga-tiga produk pencerahan wajah apabila
membeli set A Unique Aromatherapy
Whitening Series dengan harga yang murah berbanding dengan hanya mendapat
satu produk sahaja sekiranya membeli salah satu daripada produk tersebut dengan
harga yang mahal iaitu RM 64.50 untuk produk UV Foundation. Disamping
itu, bagi pengguna yang kurang mampu, mereka boleh membeli produk percubaan ini
sekiranya berminat dengan produk keluaran syarikat ini. Semasa menganjurkan program Malam Jalinan
Budi, kaunter jualan untuk semua produk D’Achee turut dibuka dan setiap
pembelian akan diberi diskaun sebanyak 40%.
Ini memberi kesempatan kepada pengguna untuk membeli produk keluaran
syarikat ini apabila menghadiri program tersebut tanpa perlu pergi ke stokis
jualan. Sempena dengan musim kemerdekaan
ini juga, pihak pemasaran mengambil kesempatan dengan mengadakan promosi
Merdeka. Bagi tujuan tersebut, pengguna
yang ingin membeli produk set penjagaan wajah Nafeeqa atau Secret Powder dengan
harga diskaun sebanyak 30%, mereka perlulah mendapatkan keratan akbar yang
terdapat pada suratkhabar, mengisi dan menghantarnya kepada D’Achee
Beauty (M) Sdn. Bhd.
Strategi yang terakhir iaitu tempat
atau agihan produk dimana pihak pemasaran telah mewujudkan rangkaian perniagaan
mereka di seluruh Malaysia
termasuk negara Brunei Darussallam.
Keadaan ini secara tidak lansung dapat melariskan disamping memudahkan
pengguna untuk mendapatkan produk keluaran syarikat tersebut. Perlantikan agen secara terus juga dibuat
iaitu untuk negeri Sabah dan Sarawak termasuk negara Brunei. Dengan cara ini, pengagihan produk akan lebih
giat dijalankan bagi melariskan jualan.
4.0 KESIMPULAN
Secara
keseluruhannya, dapat disimpulkan bahawa penggunaan 4P sebagai strategi
pemasaran sebenarnya mampu memberikan kesan pemasaran yang
memberansangkan. Namun demikian, merujuk
kepada syarikat ini, mereka telah menggunakan produk, promosi, dan harga
sebagai memberi keutamaan didalam melariskan jualan produk mereka. Ia meliputi sebahagian besar daripada faktor
utama dalam strategi pemasaran.
Penggunaan pembungkusan produk serta pernyataan tentang kandungan yang
memberi kelebihan kepada produk tersebut sebenarnya mampu menarik perhatian
pengguna. Pembungkusan yang menarik
serta kandungan bahan kimia yang selamat untuk digunakan dapat mengurangkan
keraguan pengguna untuk menggunakan produk tersebut.
Di
samping itu, promosi juga banyak digunakan oleh syarikat ini dalam melariskan
jualan produk mereka seperti penggunaan konsep tiga dalam satu untuk produk
percubaan, pengakuan daripada pengguna, mengadakan program Malam Jalinan Budi
dan promosi Merdeka. Kebelbagaian kaedah
sebegini berupaya menarik lebih ramai pengguna untuk membeli produk keluaran D’Achee.
Selain
itu, harga juga merupakan salah satu aspek penting yang digunakan oleh syarikat
ini. Penggunaan harga penembusan atau penetration price untuk produk ini
memang bersuaian dengan produk ini yang masih baru dipasaran. Dengan adanya potongan diskaun, maka pengguna
mampu untuk memiliki set D’Achee ini.
Jika
dikaji semula, perlaksanaan strategi pemasaran sememangnya memerlukan kos yang
tinggi. Ini menunjukkan bahawa, risiko
yang ditanggung juga adalah tinggi.
Namun demikian, dengan adanya perancangan yang rapi, produk ini mampu
menguasai pasaran dalam dan luar negara.
Sebagai contoh, penetapan harga produk jualan perlulah melalui beberapa
penilaian iaitu dari segi hubungan antara kos-jumlah keluaran
produk-keuntungan, harga permintaan, dan perbezaan dengan harga pesaing.
5.0 RUJUKAN
John A.
Murray and Aidan O'Driscoll (1996). “Strategy and Process In Marketing”. London : Prentice Hall.
14-28.
William O.
Bearden, Thomas N. Ingram, and Raymond W. Laforge (2004). “Marketing:Principles
and Perspectives” New York:
McGraw-Hill. 42-50.
O. C.
Ferrell, Michael D. Hartline and George H. Lucas Mason (2002). “Marketing Strategy”. Ohio: South-Western/Thomson
Learning. 50-65.
Philip
Kotler, Swee Hoon Ang, Siew Meng leong, and Chin Tiong Tan (1996). “Marketing
Management: An Asian Perspective”. Singapore: Prentice Hall. 349-373.
No comments:
Post a Comment