1.1 Kaunseling
vokasional di sekolah
Kaunseling vokasional dan aktiviti
bimbingan vokasional di sekolah merupakan langkah awal dalam pembangunan bidang
kaunseling. Pada tahun 1908, Frank
Parsons telah menubuhkan sebuah agensi swasta iaitu Vocational Bureau(
Biro Vokasional ) bagi membimbing para remaja dalam memilih, menyediakan diri
dan menceburi bidang pekerjaan. Setelah
itu, sebelum beliau meninggal pada 1909, beliau telah membangunkan satu proses
yang dipanggil Vocational Counseling dalam proses membimbing para
remaja. Dalam tahun itu juga beliau
telah melantik seramai 117 orang guru di sekolah menengah dan rendah di Boston
sebagai kaunselor vokasional. Pada 1910,
kira - kira 30 buah bandar di US telah mula membangunkan program penempatan
kerja dan perancangan vokasional.
Keadaan ini seterusnya membawa kepada pengenalan subjek kaunseling
vokasional di universiti Havard iaitu pada tahun 1911 dan 2 tahun selepas itu National
Vocational Guidance Association ditubuhkan.
Selepas kematian Parsons’ pada 1909, sebutan Vocational
guidance mula digantikan dengan Vocational Counseling dimana beliau
menekankan pada kaunseling individu, analisis kendiri, dan menyatakan bahawa
pilihan individu boleh diganti dengan mementingkan pembahagian maklumat kerjaya
melalui aktiviti bimbingan kelompok.
Penekanan beliau dalam bimbingan kerjaya diperkukuhkan lagi dengan
pemberian dana oleh kerajaan negaranya kepada sekolah - sekolah awam sebagai
sokongan kepada pendidikan vokasional melalui
Smith-Huges Act (1917).
1.2 Pendidikan progresif dan kaunseling sekolah
Pada tahun 1920, pendidikan progresif
telah diperkenalkan kedalam sekolah - sekolah oleh ahli falsafah, John
Dewey. Beliau mengatakan bahawa pendidik
yang progresif adalah berbeza sedikit dari segi pendekatan asas yang digunakan
dalam pengajaran. Namun demikian, semua
pendidik bersetuju bahawa sekolah mempunyai tanggungjawab untuk mengubah
persekitaran pelajar dan membimbing anak - anak dalam perkembangan peribadi,
sosial, dan moral. Perkembangan
pendidikan progresif tidak berterusan apabila ianya dikritik oleh ibubapa,
guru, dan masyarakat awam. Akhirnya pada
tahun 1930 hampir semua aktiviti bimbingan tidak berfungsi dan sehingga pada
tahun 1940, sebanyak 10 peratus sekolah menengah mempunyai seorang atau lebih
staf yang menjadikan kaunseling sebagai pekerjaan separuh masa. Dua per tiga daripada sekolah tersebut tidak mempunyai
kaunselor dan kaunselor sementara.
1.3 Pengaruh Humanistik dan perkembangan
psikologi
Pada
tahun 1940, ahli psikologi Humanistik dan psikiatari yang berbangsa yahudi
datang ke Amerika Syarikat bagi mengelakkan diri daripada dibinasakan oleh
tentera Nazi pada perang dunia ke-2.
Mereka menekankan pada keadaan dan keupayaan manusia yang turut
memberikan kesan pengaruh kepada ahli psikologi Amerika Syarikat seperti Rollo
May, Abraham Maslow, dan Carl Rogers.
Selepas perang dunia ke-2, berjuta - juta veteran perang memerlukan
penyesuaian diri kepada kehidupan bermasyarakat. Kongres iaitu dibawah G.I Bill of Rights,
menyediakan kolej atau tabung latihan vokasional kepada veteran perang yang
berminat. Pada tahun 1944, pusat
bimbingan vokasional Veteran Administration (VA) ditubuhkan di kolej - kolej bagi membantu
veteran dalam mengenalpasti matlamat utama semasa mempelajari bidang
vokasional. Selain itu, VA menetapkan
spesifikasi kepada kaunselor vokasional dan mereka dinamakan sebagai Ahli
Psikologi Kaunseling. Maka dengan ini
bermulalah perkembangan era psikologi kaunseling yang akhirnya sampai ke Negara
kita.
2.0 PERKEMBANGAN KAUNSELING DI MALAYSIA
Seperti di Amerika, Malaysia juga
berkembang dengan pesatnya aktiviti perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling.
Ianya makin berkembang selepas mencapai kemerdekaan. Sosiolasi, politik dan
ekonomi Malaysia sentiasa berubah dengan pesatnya. Proses urbanisasi dari desa
ke kota dan dari perlombongan, perladangan mahupun pertanian bertukar menjadi
industri. Keperluan yang drastik ini melahirkan pelbagai cabaran dalam Bimbingan
dan Kaunseling. Keperluan
aktiviti bimbingan ini merupakan keperluan dan kemestian kepada negara.
Sistem
pendidikan juga turut terlibat dalam perkembangan bimbingan ini. Contohnya pada
seawal tahun 60-an, banyak kelas-kelas bimbingan diwujudkan untuk membimbing
pelajar-pelajar supaya berjaya di dalam pelajaran. Kegiatan panduan ini menjadi
sangat penting bagaimana membantu pelajar-pelajar memilih kerja selepas
persekolahan. Di peringkat Kementerian Pelajaran , pejabat pelajaran negeri,
daerah dan sekolah sama-sama berganding bahu melibatkan diri dalam perkhidmatan
panduan ini.
Seawal
tahun 60-an UNESCO telah memperakukan terhadap perkhidmatan bimbingan ini di
sekolah-sekolah di negara kita. Pada tahun 1962 – 1963 seorang pakar perunding
dari Kanada telah datang ke Malaysia untuk memberikan latihan kepada
pegawai-pegawai kanan pelajaran. Pegawai-pegawai kanan ini pula memberikan
kursus-kursus kepada guru-guru untuk dilaksanakan di sekolah-sekolah. Guru-guru
yang mengikuti kursus ini akan menjadi kaunselor.
Di
peringkat Universiti pula pada tahun 1981, beberapa universiti menawarkan
program pengajian peringkat bacelor yang dikenali sebagai Bacelor Pendidikan (
Bimbingan dan Kaunseling ). Bimbingan dan Kaunseling kemudiannya terus
berkembang sebagai satu bidang pengajian di universiti-universiti di Malaysia.
Melalui pekeliling pada tahun 1985,
Pekeliling KP ( BS ) 8591 / Jld. 11 ( 29 ) Kementerian Pelajaran Malaysia
mengarahkan sekolah-sekolah menubuhkan Jawatankuasa Bimbingan Pelajar Sekolah
dan Pekeliling KP 1573 / 17 / Jld. 8 / ( 78 ) pula menegaskan adanya bananda
kewangan terhadap kegiatan Bimbingan dan Kaunseling. Pada tahun 1996
diperuntukkan supaya di setiap sekolah menengah mempunyai seorang kaunselor
sepenuh masa. Manakala di sekolah rendah pula mempunyai seorang kaunselor
sepenuh masa bermula tahun 2002.
Perkembangan
perkhidmatan bimbingan dan kaunseling telah berkembang dengan pesatnya .
Lahirnya kaunselor-kaunselor yang diiktiraf dan berkelayakan sehinggakan
wujudnya Persatuan Kaunseling Malaysia (PERKAMA) yang didaftarkan pada tahun
1989. Tujuan –tujuan
professional perkama ialah ;
·
Memajukan
amalan kaunseling secara professional
·
Menggalak dan membantu penyelidikan dalam kaunseling.
·
Menggalak pertumbuhan ilmu pengetahuan, kefahaman dan
penerimaan kaunseling dalam konteks pelbagai budaya di Malaysia.
·
Memajukan perkembangan professional ahli-ahlinya.
·
Memperteguhkan identiti, harmoni, dan kerjasama di
kalangan ahli-ahli yang terdiri dari pelbagai disiplin melalui perkongsian
maklumat dan pengalaman.
Dengan
adanya PERKAMA bermakna profesion kaunselor telah diiktiraf setanding dengan
profesion-profesion yang lain. Akhirnya pada tahun 1998, Akta Kaunseling telah
diluluskan oleh kerajaan dan diwartakan pada 1 Disember 1998.
Click ads for your tq or like.
No comments:
Post a Comment