PROSES
PENILAIAN
-
Penentuan objektif (tinggi-menganalisis & rendah-3m) dan criteria(obj.tggi-mrkh
lulus 75%)
-
Pengumpulan maklumat yang
relevan(kaedah biasa-ujian)
-
Pemprosesan maklumat(skor
mentah-%, mod, min, median)
-
Pembentukan kesimpulan
keputusan
PENGGUNAAN UJIAN RUJUKAN NORMA DAN KRITERIA
-
Ujian rujukan norma(potensi):
- Mentafsir kekuatan dan kelemahan kurikulum(PSR,PMR,SPM-ciri-ciri
membanding, masa tetap, cepat & serentak dilaksanakan)
- Membandingkan pencapaian dengan kecerdasan@potensi pelajar
- Membandingkan pelajar-pelajar
- Menentukan kemajuan pelajar
- Sumber data penyelidikan
-
Ujian rujukan kriteria(prestasi):
- Mendiagnosis
pembelajaran(ukur prestasi pelajar-kesan spesifik pelajar)
- Mengesan kelemahan
dan meningkatkan pengajaran
PENILAIAN PSIKOMOTOR
-
Pergerakan fizikal-menilai
tahap perkembangan
-
Ujian: Ujian perlakuan @
ujian prestasi
-
Ukuran psikomotor: Ukuran
tepatan(kriteria dinilai-ketepatan),
Ukuran masa(kriteria
pengukur-tempoh masa)
PENILAIAN SUMATIF(tertentu)
-
Penilaian peringkat akhir:
- akhir tahun
persekolahan(PTS, UPSR, PMR, SPM.STPM)
- akhir bulan(ujian bulanan)
- akhir
semester/penggal(exam)
- akhir kelas(penilaian pengajaran guru)
PENILAIAN FORMATIF(berterusan)
-
Exam tahunan(Tkt 1,2,4,6- pep.formatif ke arah PMR, SPM, STPM pep.sumatif)
-
Mengesan pengetahuan &
kefahaman pelajar dlm satu2 bab
-
Membimbing pelajar
-
Maklumat kemajuan(tindakan perlu diambil)
-
Menjamin pencapaian berkesan
PENILAIAN KBSR(1982) & KBSM(1988)
-
KBSR:
- Penguasaan 3M
- Btk penilaian-
akhir tahun pra sekolahan rendah(UPSR)
- PBKS:Tujuan(tgktkan mutu penilaian,motif pem.murid &pelbagaikan suasana/jenis
ujian)
Skop(pcapaian-pengetahuan,pkbgn-minat/sikap/nilai
& kebolehan-amali/psikomotor)
Obj(ujian
pncpian, ujian prstasi-lisan/bacaan/pkbgn pljr) & ujian
situasi-sikap/nilai)
-
KBSM:
- tekankan pkbgn
individu
- bantu kmbg potensi(JERI)
- lahirkan pelajar yg
boleh sesuaikan diri dlm msykt
BAB 7 PRINSIP PEMBINAAN UJIAN
KEESAHAN UJIAN
-
Boleh ukur apa yang hdk
diukur
-
Berdasarkan obj t/laku(menyenaraikan/menamakan/mentaksir/menerangkan/menceritakan)
-
Kesesuaian aras(s.rendah-s.menengah)
-
Kesesuaian kandungan(ujian kelas-ujian pcubaan PMR)
KEBOLEHPERCAYAAN UJIAN
-
Boleh ukur dgn tepat apa
yang hdk diukur
-
Skor sama(dijlnkan berulangkali-situasi yg sama/j.masa yg pdk)
-
Kebolehpercayaan yang
tinggi:
o
X boleh utk semua
pelajar/semua situasi
o
Boleh kepada populasi sama (umur/mental/pededahan)
-
Jaminan kebolehpercayaan:
-
kurang selisihan antara 2 skor
- Memperbaiki k/pcyaan:
- > bnyk
soalan/soalan/arahan(jelas/difahami)/situasi(sama/selesa)/skim
permakahan(jelas/teliti)
KEOBJEKTIFAN UJIAN
-
> konsisten&tepat
-
Menjamin keobjektifan: Disemak(pemeriksa/rakan2)/skim pemarkahan
dibincang & disetujui
KEKOMPREHENSIFAN UJIAN
-
Merangkumi semua topik
-
Berdsrkan aspek berbeza(PKAASP)
-
Kesan x komprensif(soalan
memperdaya):
§ pelajar suka analisis x bpluang beri pdpt
§ pelajar x tahu dpt mrkh rendah sbb tpedaya
- Menjamin kekomprehensifan- semak&bincang
KEMUDAHTADBIRAN UJIAN
-
Mudah diurus
-
Ciri2: arahn(pdk/jelas/difhmi), masa(sngkt),
x perlu terlatih, pskorn(mdh/cepat), jimat(kos/masa/tnga)
BAB 8 PERANCANGAN
& PENTADBIRAN UJIAN
MENENTUKAN TUJUAN(pendekatan
ruj.norma/kriteria)
-
Penempatan pelajar
-
Memerhati kemajuan pelajar
-
Mendiagnosis kesukaran
pembljran
-
Menentukan pencapaian akhir
unit
MENENTUKAN JPU
-
Boleh memberikan:
- arah
- imbangan soalan
- gmbran obj.pngjran
dgn tpt
MEMILIH
JENIS SOALAN
-
2 jenis:
- objektif(aneka pilihan/padanan/melengkapkan) lebih banyak
- subjektif(esei-jwpn pjg/pdk)pemarkahan > subjek
Kebaikan ujian objektif
|
Kebaikan ujian
subjektif
|
> ukur pengetahuan
|
> ukur aplikasi/analisis/sintesis&kebolehan
pnlisan
|
Beri peluang teka jwpn
|
Perlu akt.intelektual
|
Mngglkn pem.mdlm/terperinci
|
Mudah dibina
|
Pemarkahan mudah(kebolehpercayaan tinggi)
|
Mdrong keaslian/inovasi(pdktn pnylsaian mslh)
|
Kelemahan ujian
objektif
|
Kelemahan ujian
subjektif
|
Perlu masa pjg btk soalan baik
|
Masalah pemarkahan(kebolehpercayaan rendah)
|
Sukar dibina
|
Perlu masa pjg beri markah
|
KAEDAH MEMBENTUK & MENYEDIAKAN UJIAN
-
Draf awal
-
Draf disorot oleh rakan2, guru
bpnglmn
-
Guna bank soalan-ubahsuai
-
Masa cukup
-
Peringkat
bacaan-setara/mengukur kebolehan@objektif sama
-
Elak soalan memperdaya( x komprehensif)
UJIAN PENCAPAIAN
-
Berdasarkan objektif t/laku(mesti berlaku dlm pmbljran)
-
Obj.t/laku dlm p&p mesti
dilakukan semula pd obj.ujian/pep.
-
2 Objektif t/laku:
-
obj.khusus(boleh diukur/mengukur-melukis/mengira)
-
obj.umum(x boleh diukur/mengukur-sedar,tahu)
- Obj.t/laku jelaskan t/laku yg perlu dicapai/tunjuk
gerakbalas & bukti
BAB 9 UJIAN DALAM BILIK DARJAH
UJIAN DIBINA OLEH GURU
- Kebaikan:
-
Boleh menilai dgn bkesan apa
yg telah diajar
-
Berdasarkan kurikulum
terkini
-
Membantu strategi pengajaran-(ajar semula maklumat tertinggal,ajar mak.>mdlm/tgl mak.yg da tahu, tindakan
pemulihn&pengayaan)
-
Tertumpu pada 1 @ 2 aspek(kemahiran/pengetahuan) sahaja
-
Penilaian lebih kerap
-
Berkaitan dgn obj.yg
ditetapkan
- Kelemahan:
- soalan < jelas
- pktaan/prnyataan
< jelas
- < penegasan(ayat pasif@aktif)
- format x sesuai
-
Jenis:
- Jenis esei(subjektif): Jwpn pdk/respon terhad,
jwpn pbincngan/respon pjg, lisan
- Jenis objektif: lebih tepat, jwpn pdk, pktn tunggal,
symbol, rumusan, plbgi pktn/pernytan, btl-slh, aneka
pilihan,
padanan
MERANCANG
UJIAN
-
Kenapa?
-
Boleh ttpkan obj.pgjran, rancang strategi, sedia bhn bctak, laksana
prosedur penilaian
-
Boleh <kan
kelemahan
-
Tujuan
- nilai/timbang
keupayaan(kmhiran/pengetahuan) pelajar
- ukur pkbgn semasa
- pemeringkatan pelajar
- mdiagnos kesukaran pelajar
- mnilai kaedah
pgajaran
- kekalkan kbkesanan
kurikulum
- galak pbelajaran
- motivasi pelajar
PENYEDIAAN JPU
- Bila?
- Sebelum mula
pengajaran
- Tujuan:
- Bantu susun bhn2
pgajaran,pbacaan, pnglmn bgkl/makmal
- sebagai agen
pemantau
- guru x salah arah
- tentukan pgukuran
pgetahuan pljar yg sah
- integrasi kdgn
pljran& obj.pgajaran
- p÷kan kdgan pljran > terperinci
- jpu
terperinci-mjana idea membina item ujian
-Penentuan pemberatan:
- item ujian sesuai dgn obj.pembljran
- x obj./kdungan tertinggal
-
Perbezaan ujian esei & objektif:
Ujian esei
|
Ujian Objektif
|
Pelajar susun&nytakan jwpn pjng&idea sendiri
|
Perlu beri respon ringkas/betul
|
Soalan sedikit perlu jwpn pjg
|
Soalan bnyk perlu masa sgkt utk beri respon
|
Pelajar berfikir&menulis sepjng masa
mnjwab
|
Membaca&berfikir<menulis
|
Kualiti bgantung kpd penilai
|
Kualiti bgantung kpd kmhiran pembina
|
Mudah dsediakan sukar beri
markah(kblehpcyaan tg)
|
Sukar bina mudah beri markah(kblehcyaan
rndh)
|
Terdedah kpd pmbohongan
|
Terdedah kpd tekaan
|
- Pertimbangan semasa memilih format item:
- tujuan ujian
- masa penyediaan
- bilangan calon (ramai-objektif, sedikit-esei/lisan)
- kemudahan fizikal
- umur calon
- kemahiran guru
- Pertimbangan sebelum menulis item ujian:
- tempoh ujian-(kompleksnya subjek/obj.yg diukur/diskriminasi item/bil.alternatif/pilihan
jwpn/)
- kesukaran ujian
- bila & berapa
kerap ujian
- bentuk respon
-
Click ads for your tq or like.
No comments:
Post a Comment