Pages

Friday, May 6, 2011

INOVASI DALAM PENGURUSAN DAN PENGELUARAN KAYAK DARIPADA BAHAN LOGAM

 
1.      Pengenalan

            Sejarah tamadun dunia zaman dahulu dan sekarang menunjukkan betapa manusia bukan sahaja bujak membentuk pola hubungan interaksi sesama manusia, bangsa dan agama tetapi mereka turut berupaya berinteraksi dalam pelbagai hala sehingga terjalin kerjasama yang erat dalam pelbagai bidang kehidupan. Setiap waktu, ada sahaja produk dan objek baru yang dicipta berikutan kretiviti manusia sehingga melengkapi dan menyenangkan kehidupan mereka di seluruh muka bumi.
            Dari semasa ke semasa, objek dan produk terhasil sentiasa berubah kerana mengalami inovasi. Inovasi bermaksud sesuatu yang baru diperkenalkan seperti kaedah, sistem, adat dan lain-lain yang baru (Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia, 2011). Salah satu bahan yang tidak terkecuali mengalami inovasi ialah logam. Pelbagai produk telah terhasil melalui logam antaranya kereta.

  1. Latarbelakang sejarah produk
            Kereta merupakan salah satu ciptaan manusia yang hebat. Sejarah awal siapa yang mencetuskan idea kereta tidak dapat dipastikan. Penemuan roda dalam tamadun manusia memberikan impak yang besar terhadap kehidupan manusia. Kereta tidak mungkin akan tercipta jika tiada roda. Selepas terciptanya kereta, pengangkutan amat penting kepada manusia untuk bergerak ke suatu destinasi ke destinasi yang lain dan juga sebagai medium untuk mengangkat barang. Sebelum penciptaan kereta, keldai, lembu dan kuda dikerah keringat mereka digunakan sebagai alat pengangkutan manusia.
            Idea membuat kereta tercetus pada tahun 3500 Sebelum Masihi berdasarkan prinsip mekanik. Idea ini tercetus di kalangan masyarakat Sumeria yang tinggal di kawasan di antara sungai Tigris dengan Euphrates. 5000 tahun selepas itu sehingga pertengahan abad ke 18, berlaku banyak kemajuan dalam bidang penciptaan kereta. Selepas itu, orang Roman telah mula mencipta kereta daripada besi. Enjin wap turut membuka ruang kepada peciptaan sesebuah kereta dan seterusnya mengubah lanskap teknologi dengan begitu cepat.
            Tahun 1771, kereta pertama dicipta oleh Nicholas Joseph Cugnot untuk keguaan Menteri Peperangan Perancis. Kereta ini menggunakan enjin wap dan beroda tiga. Tahun 1983, Amedee Bolle dari Perancis mencipta kereta wap untuk 12 orang penumpang. Tahun 1889, kereta moden telah dihasilkan oleh Gottlieb Daimler dan Wilhelm Maybach. Kereta ini menggunakan enjin gasoline dua liter, transmisi empat kelajuan dan berkuasa 1.5 kuasa kuda. Pada tahun yang sama, Karl Benz dari Jerman turut menghasilkan enjin berkuasa gasoline (Schey, John A, 2009).
            Tahun 1891, Panhard Levassor dari Perancis mencipta kereta berenjin hadapan. 1895, beliau mencipta kereta saloon (berkabin). 1896, Henry Ford dari Amerika Syarikat mencipta kereta berkuasa gasolin (Azhar Hamid et al., 2006).

  1. Sifat semula jadi dan ciri-ciri bahan/sumber yang dipilih

Logam
Ketumpatan
(kg/m³)
Takat lebur
(°C)
Haba tentu
(J/kg K)
Keberalian haba
(W/m K)
Aluminium
2700
660
900
222
Aloi aluminium
2630-2810
476-654
880-920
121-239
Kuprum
8970
1082
385
393
Besi
7860
1537
460
74
Keluli
6920-9130
1371-1532
448-502
15-52
Nikel
8910
1453
381-544
92
Tungsten
19290
3410
138
166

Sifat-sifat fizikal logam pada suhu bilik
            Ketumpatan sesuatu bahan ialah jsim per unit isipadu. Untuk sesetengah penggunaan, seperti kereta, penggunaan bahan yang ringan tetapi kuat adalah penting kerana hasilnya menjadi lebih ekonomik. Takat lebur sesuatu bahan bergantung kepada tenaga yang diperlukan untuk memisahkan atom-atom bahan tersebut. Bahan tulen mempunyai takat lebur tertentu. Sedangkan aloi mempunyai jula suhu lebur yan tertentu, sesetengahnya agak besar. Takat lebur aloi bergantung kepada komposisinya. Takat lebur logam mempunyaikesan yang tidak langsung kepada opesari pembuatan. Oleh sebab suhu penghabluran semula sesuatu logam itu ada hubungan dengan takat lebur, maka proses-proses rawatan haba dan pengerjaan panas memerlukan kita mengetahui takat didih dan takat lebur bahan yang terlibat.
            Haba tentu ialah tenaga yang perlu untuk meningkatkan suhu bagi satu unit jisim bahan sebanyak satu darjah. Unsure-unsur aloi memberi kesan yang kecil terhadap haba tentu sesuatu logam. Pertambahan suhu pada benda kerja akibat daripada operasi pembentukan atau pemesinan ada kaitannya dengan kerja yang dilakukan dan haba tentu bahan tersebut. Keberalian haba menunjukkan senang atau susah haba mengalir di dalam bahan tersebut. Lazimnya bahan logam dengan atom-atomnya terikat secara ikatan logam akan mempunyai keberaliran haba yang tinggi (Zainal Abidin Ahmad, 1999).

  1. Teknologi & Aktiviti inovasi

            Pada peringkat awal, badan kereta mempunyai kerangka keluli yang dipasang pada panel kayu. Selepas itu, kayu digantikan dengan badan keluli sepenuhnya yang masih perlu disatukan dengan kerangka yang lebih besar. Keperluan untuk mengurangkan berat menyebabkan persaingan untuk menghasilkan ekabadan. Semua badan keluli tanpa terkimpal dibuat daripada keluli berkarbon rendah yang mempunyai sifat pembentukan yang sangat dikehendaki.
            Pada tahun 1950-an, bumper kereta diperbuat daripada keluli yang ditekan dengan banyak yang disalut krom untuk melindungi daripada kakisan dan mempunyai kepancaran maksimum. Bamper yang digunakan kini mempunyai lapisan permukaan plastik supaya tahan lasak dan warnanya disesuaikan dengan warna badan kereta supaya kelihatan menarik. Plastic ini disokong dengan logam tekan (aloi keluli atau aluminium) yang mempunyai bentuk yang ringkas supaya dapat menahan hentaman.

            Bongkah besi tuangan bersifat lebih kuat dan dapat mengawal kesan menggeleding. Keadaan ini menyebabkan sesebuah kenderaan menjadi berat. Satu kaedah untuk mengatasi masalah ini dengan mencipta bongkah aluminium. Bahan tertentu perlu ditambah bagi meneguhkan aluminium dan mengurangkan ledingan akibat haba pembakaran.
            Kestabilan dan kekuatan rangka utama yang terletak pada casis ialah bahan binaan casis itu sendiri yang mana casis Proton Saga BLM diperbuat daripada keluli galvani (High Tensile High Strength Steel) yang mana mendapat pengiktirafan tiga bintang dari badan bebas TUV Germany, sama tahap dengan BMW 5 series. Besi galvani telah melalui proses kimia untuk tahan dari kakisan. Besi disaluti dengan lapisan zink kerana dapat mengelakkan pengaratan.
            Kaedah utama pembuatan keluli tahan kakisan adalah dengan menggabungkan logam lain dan zink. Apabila keluli tenggelam dalam zink yang cair, tindak balas kimia secara kekal boleh menjadikan keluli  bergalvani. Oleh kerana itu, zink bukan sahaja sebagai bahan tampal seperti cat dan tidak sebagai pelapik keluli tetapi ia benar-benar kekal menjadi sebahagian daripadanya (Wisegeek, 2005).
 
 Perbincangan

            Walaupun pelbagai inovasi dilakukan pada bahan-bahan untuk membuat sesebuah kenderaan, perkara yang perlu diambil perhatian kepada pembuat kenderaan ialah dengan menghasilkan kenderaan yang tidak terlalu berat. Jika terlau berat, sudah pasti kenderaan akan menggunakan bahan api yang banyak. Pada zaman sekarang, pengguna amat mencari-cari kenderaan yang jimat penggunaan bahan api.
            Penggunaan bahan logam mestilah mengikut spesifikasi yang telah ditetapkan. Ia bukan sahaja melambangkan nama syarikat malahan untuk keselamatan pengguna. Casis kenderaan mestilah kukuh dengan penghasilan logam yang berkualiti. Kita tidak mahu disebabkan casis yang lembut boleh menebabkan nyawa melayang.
 
      Penutup dan kesimpulan

            Automotif merupakan teknologi yang amat penting dalam kehidupan seharian kita. Tanpanya, kita tidak akan mampu untuk bergerak dengan mudah ke mana-mana tempat yang ingin kita tujui. Teknologi yang dimajukan oleh manusia dalam kejuruteraan automotif merupakan satu perkara yang amat bermakna. Ia dapat digunakan untuk kebaikan bersama oleh semua orang. Malaysia juga tidak ketandusan dalam bidang automotif ini. Kita mampu untuk berkembangan dengan lebih baik lagi pada masa hadapan. Untuk itu, penerapan sains dan teknologi di kalangan semua orang perlu diteruskan demi menajadikan Malaysia sebagai sebuah negara mempunyai masyarakat berpengetahuan atau ’knowlegde society’.
            Logam untuk membuat sesebuah kenderaan mestilah ynag berkualiti dan telah menjalani penyelidikan agar kereta yang dihasilkan standing dengan jenama dari luar negara. Semoga tahun-tahun akan datang membawa Malaysia kearah kemajuan sains, teknologi dan inovasi yang cemerlang.

2.      Rujukan

Zainal Abidin Ahmad. (1999). Proses Pembuatan. Jld. 1. Skudai: UTM

Mohd Azhar Abd Hamid, Mohd Koharuddin Balwi dan Muhamed Fauzi Othman (2006).            Rekacipta dan Inovasi Dalam Perspektif Kreativiti. Edisi pertama. Skudai: Universiti         Teknologi Malaysia.

Schey, John A. (2009). Pengenalan kepada Proses Pembuatan. Jld 3. Kuala Lumpur: Attin Press             Sdn. Bhd.

Dewan Bahasa dan Pustaka (2011). Carian PRPM @ DBP Malaysia. Diperoleh pada Februari 8, 2011, dari laman web : http://prpm.dbp.gov.my.

Wisegeek (2005, Februari). What is Galvanized Steel. Diperoleh pada Februari 9, 2011 dari
            http://www.wisegeek.com
Click ads for your tq




No comments:

Post a Comment