"When shooting travel, you can’t go back to the scene and expect it to be the same. Things will change, the light or whatever. So seize the moment, stop and make the effort to get the shot. In other words, don’t procrastinate!" - Eric Meola
Pages
▼
Friday, January 28, 2011
kedai kasut kat taman sri pulai mahal
aku ada beli stokin kat kedai kasut ni 3 pasang dia jual rm10, aku pergi kat kedai 2N shop harga dia rm 8.90, aku pergi kedai shop 2 save dia jual sepasang rm 2. kalau beli 3 pasang baru rm 6. jangan beli kat kedai kasut dan 2N shop. aku syorkan beli kat kedai shop 2 save.
Thursday, January 27, 2011
Harus niat puasa sebulan
SOALAN 1
Adakah wajib saya berniat setiap hari sepanjang bulan Ramadan atau memadai saya berniat sekali sahaja untuk sebulan?JAWAPAN:
Kebanyakan ulama berpendapat seseorang yang berpuasa di bulan Ramadan hendaklah berniat setiap hari. Namun demikian diharuskan berniat untuk satu bulan Ramadan.
Perbezaan pendapat adalah berpunca dalam melihat bulan Ramadan itu sendiri. Golongan yang mensyaratkan niat setiap hari kerana ibadat puasa adalah ibadat yang terpisah antara hari-harinya.
Maksudnya, jika dilihat ibadat puasa serta rukunnya jelas ia terpisah. Ini kerana puasa itu bermula dari mula azan subuh hingga azan maghrib. Selepas azan maghrib hingga azan subuh kita tidak lagi berpuasa. Itulah yang dimaksudkan dengan ibadat yang terputus antara hari-harinya.
Bagaimanapun, golongan yang mengharuskan niat puasa untuk sebulan adalah berdasarkan kepada bulan itu sendiri. Maksudnya, bulan Ramadan adalah bulan puasa maka harus berniat puasa untuk keseluruhannya.
Maka dalam meneliti pendapat-pendapat ulama serta nas-nas yang serta dalil yang dikemukakan jelas kedua-duanya betul. Justeru, ingin disarankan di sini bahawa harus kita menghimpun kedua-dua kaedah di atas dengan berniat pada hari pertama dengan dua cara niat, satu untuk setiap hari dan satu lagi niat untuk sebulan.
Lafaz niat untuk sebulan dalam bahasa Melayu adalah: “Sahaja aku niat puasa fardu Ramadan untuk esok hari bagi tahun ini kerana Allah Taala”, manakala untuk sebulan pula: “Sahaja aku niat puasa bulan Ramadan keseluruhannya kerana Allah Taala”.
Maka dengan berbuat demikian kita telah mengambil jalan selamat, iaitu kita mesti berusaha untuk berniat setiap hari dalam masa yang sama kalau ada hari yang terlupa untuk berniat maka cukuplah niat kita pada permulaan Ramadan untuk sebulan.
SOALAN 2:
Apabila mengangkat takbiratulihram, adakah kita perlu sertakan niat di dalam hati? Maksud saya, semasa kita menyebut Allahu Akbar, kita perlu berniat di dalam hati contohnya seperti “sahaja aku sembahyang fardu maghrib tiga rakaat kerana Allah Taala”? Atau adakah cukup niat hanyalah lintasan di dalam hati?
JAWAPAN:
Setiap amalan bermula dengan niat. Niat itu pula tempatnya di hati. Niat di dalam hati maksudnya bicara hati dalam memfokuskan sesuatu ibadat kerana Allah SWT.
Contohnya niat solat, niat itu bermula apabila takbiratul ihram dilakukan. Niat mesti seiring dengan perbuatan yang pertama dilakukan dalam solat. Dalam hal ini hadis Rasulullah SAW yang dibawa oleh Umar bin al-Khattab r.a dapat membantu, yang bermaksud: Sesungguhnya amalan-amalan itu bermula dengan niat-niat dan sesungguhnya bagi setiap orang itu (ia akan perolehi berdasarkan) untuk apa diniatkannya… (riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Imam Ahmad dan al-Syafie telah berkata: “Hadis ini: Sesungguhnya amalan-amalan itu bermula dengan niat-niat, termasuk sepertiga dari ilmu”. Ini disebabkan setiap amalan anak Adam akan bermula dengan niat.
Setiap perbuatan hamba itu terjadi dari tiga galur, iaitu dengan hatinya, lidahnya dan anggota-anggotanya. Niat dari hati merupakan salah satu dari ketiga-tiga bahagian ini.
Waktu berniat adalah pada awal mengerjakan ibadah, seperti takbiratul ihram untuk solat atau di waktu berihram untuk mengerjakan haji.
Tempat niat adalah dalam hati dan tidak disyaratkan untuk melafazkan niat tersebut. walaupun demikian adalah diharuskan untuk melafazkannya agar lidah dapat membantu menghadirkan niat itu.
Apa yang disyaratkan dalam niat itu ialah, penentuan (ta’yin) perkara yang diniatkan itu dan membezakan dari yang selainnya. Justeru, adalah tidak memadai sekadar berniat mengerjakan solat sahaja tetapi malahan mestilah apakah solatnya, fardu atau sunat atau qada, sama ada solat itu zuhur, asar atau maghrib.
Niat juga untuk membeza antara adat dan ibadat. Ia juga untuk mendapatkan fokus dalam solat, supaya kita tahu bahawa yang kita ingin lakukan adalah ibadat yang akan dipersembahkan kepada Allah SWT.
Kesukaran yang dihadapi dalam melakukan dua perkara serentak akan menjadi mudah jika tahu kaedahnya. Ungkapan Allahu Akbar yang dilafazkan pada permulaan solat perlu disertakan dengan niat.
Untuk itu tidaklah perlu seseorang itu menyusun ayat sepanjang-panjangnya seperti, “Sahaja aku solat zuhur empat rakaat tunai kerana Allah Taala”. Apa yang perlu dihadirkan dalam hati ketika niat adalah, solat apa? Zuhur, asar atau maghrib, tunai atau qada serta kerana siapa.
Maksudnya cukup dan sah niat solat seseorang itu jika ada “zuhur empat rakaat tunai kerana Allah”.
Niat solat memadai dengan adanya tiga perkara tersebut. Seringkali saya sebut niat yang dilakukan dalam solat beserta dengan takbir tidak ubah seperti menyuap nasi ke dalam mulut, bila tangan menghulur nasi ke mulut secara spontan mulut ternganga.
Apa yang penting ketika melakukan solat adalah memberi tumpuan yang serius dengan mengenepikan kesibukan dunia dengan menghadirkan kehebatan Allah SWT.
Solatlah waktu kita berkomunikasi dengan Allah secara khusus dengan memuji dan meminta padanya Yang Maha Agung.
Wednesday, January 26, 2011
Tuesday, January 25, 2011
ULAM TRADISIONAL MALAYSIA
PENDAHULUAN
Ulam merupakan suatu juadah penting dalam hidangan harian di kalangan masyarakat Melayu di kampung-kampung. Kini kegemaran memakan ulam telah merebak ke kawasan kota dan merangkumi masyarakat bukan Melayu. Misalnya ulam petai sekarang ini amat digemari oleh masyarakat keturunan Cina.
Sebagai takrifan umum, ulam ialah sayur-sayuran yang dimakan mentah, dicelur atau direbus sebelum dimakan. Biasanya ulam-ulam dicicah dengan sambal, budu atau cencaluk dan dimakan bersama nasi sebagai pembuka selera. Ulam diambil dari berbagai-bagai bahagian sesuatu pokok yang boleh dimakan. Ini termasuklah pucuk, daun, umbut, biji, buah, ubi dan kadang-kadang bunga.
Mengikut takrif tersebut, sayur-sayuran biasa seperti timun, kubis dan terung boleh dijadikan ulam. Satu lagi kumpulan ulam ialah ulam tradisional. Selain dicicah dengan sambal, ulam-ulam tradisional ini juga boleh dijadikan sebagai bahan dalam penyediaan nasi ulam atau nasi kerabu dan masakan sayur lemak. Sayur-sayuran ini dianggap tradisional kerana mudah didapati di kawasan-kawasan kampung, kadang-kadang tumbuh dengan sendiri atau ditanam tanpa penjagaan rapi, serta telah dimakan sejak zaman dahulu lagi.
JENIS-JENIS ULAM TRADISIONAL
Lebih daripada 120 jenis ulam tradisional telah dikenal pasti di Malaysia sehingga kini (Muharyani 1987). Ulam-ulam ini dari berbagai famili tumbuh-tumbuhan. Ulam boleh didapati dari tumbuhan kecil dan melata seperti pegaga, hingga pokok-pokok renek dan pokok- pokok besar seperti petai dan kerdas. Sebilangan pokok ulam ini jenis semusim manakala yang lain jenis saka.
Pokok petai misalnya, tergolong dalam pokok yang besar dan tinggi. Biasanya tumbuh liar di kawasan pedalaman, di dusun atau di hutan belantara. Pokoknya boleh meninggi atau menjulang antara 20 – 30 m seperti pokok binjai. Ukuran lilit batangnya boleh menjangkau antara 2 – 5 m. Manakala pegaga pula sejenis herba yang tumbuh menjalar dengan daun berbentuk cordate berukuran selebar 1.3 – 5.1 cm dan mempunyai tangkai daun yang panjangnya 2.5 – 7.6 cm.
Berdasarkan kedapatan dan kebiasaan, ulam-ulam tradisional secara amnya boleh dibahagi kepada dua kumpulan (Jadual 1). Kumpulan ulam yang popular dan mudah didapati di pasaran, contohnya rebung buluh, cekur manis, jering, kacang kelisa, petai, ulam raja dan sebagainya. Sementara beluntas, pucuk betik, cekur, pucuk gajus dan beberapa jenis ulam lagi termasuk dalam kumpulan kedua iaitu ulam yang kurang terkenal dan jarang didapati di pasaran.
Jadual 1. Beberapa Jenis Ulam Tradisional Malaysia
JENIS YANG POPULAR
| |
Nama biasa
|
Nama saintifik
|
Buluh (rebung)
|
Bambusa sp.
|
Cekur manis
|
Sauropus androgynus
|
Jering
|
Pithecellobium jiringa
|
Kacang kelisa
|
Psophocarpus tetragonolobus
|
Kaduk
|
Piper sarmentosum
|
Kerdas
|
Pithecellobium bubalinum
|
Kesum
|
Polygonum minus
|
Nangka (buah muda)
|
Artocarpus integra
|
Paku (pucuk)
|
Athyrium esculentum
|
Pegaga
|
Hydrocotyle asiatica
|
Petai
|
Parkia speciosa
|
Pisang (jantung)
|
Musa sapientum
|
Selom
|
Oenanthe javanica
|
Terung pipit
|
Solanum torvum
|
Ubi kayu (pucuk)
|
Manihot esculenta
|
Ulam raja
|
Cosmos caudatus
|
JENIS YANG KURANG TERKENAL
| |
Beluntas
|
Pluchea indica
|
Betik (pucuk)
|
Carica papaya
|
Cekur
|
Kaempferia galanga
|
Gajus (pucuk)
|
Annacardium occidentale
|
Geli-geli
|
Lasia spinosa
|
Kelor (daun)
|
Moringa oleifera
|
Kemahang
|
Colocasia esculenta
|
Keman
|
Neptunia prostrata
|
Keremak
|
Alternanthera triandra
|
Mengkudu (pucuk)
|
Morinda citrifolia
|
Pina-pina
|
Pterococcus corniculatus
|
Putat (pucuk)
|
Barringtonia racemosa
|
Paku rawan
|
Limnocharis flava
|
Salang
|
Claoxylon longifolium
|
Setang
|
Melia excelsa
|
Tapak itik
|
Marsilis minuta
|
PENGELUARAN
Cuma beberapa jenis ulam tradisional sahaja yang ditanam. Itu pun secara kecil-kecilan untuk keperluan sendiri atau dipasarkan. Antara ulam-ulam tersebut termasuklah ulam raja, selom dan kacang kelisa. Kebanyakan jenis ulam seperti jering, pucuk putat dan rebung dikutip dari tumbuh-tumbuhan yang tumbuh dalam keadaan semulajadi seperti hutan atau dusun. Sebilangan besarnya pula merupakan hasil sampingan sesuatu tanaman yang ditanam untuk tujuan lain. Golongan ini termasuklah jantung pisang, pucuk ubi, nangka muda dan pucuk gajus.
Memandangkan perkara-perkara tersebut, tahap pengeluaran dan keluasan kawasan tanaman ulam adalah amat sukar untuk ditentukan. Walau bagaimanapun, oleh sebab permintaan yang meningkat untuk beberapa jenis ulam terutama petai, terdapat petani-petani yang telah mula menanam ulam-ulam secara meluas atau komersial.
KHASIAT- KHASIAT ULAM
KHASIAT PEMAKANAN
Sebagaimana sayur-sayuran biasa, ulam-ulam juga mengandungi nilai pemakanan yang penting seperti karbohidrat, lemak, protein, mineral-mineral dan vitamin-vitamin untuk kesihatan manusia. Khasiat pemakanan beberapa jenis ulam utama yang dibandingkan dengan kubis dan sawi disenaraikan dalam Jadual 2.
Secara amnya ulam-ulam jenis biji, seperti petai dan jering, mempunyai nilai kalori atau tenaga yang tinggi (102 – 124 kcal/100g). Kandungan kalori ulam-ulam jenis buah pula sederhana, misalnya 78 kcal/100g bagi terung pipit. Kandungan kalori ulam-ulam jenis daun atau pucuk agak rendah iaitu 17 – 74 kcal/100g. Biasanya kandungan kalori ini berkait rapat dengan kandungan karbohidrat dan lemak. Bagaimanapun kandungan lemak ulam-ulam utama yang dikaji kurang daripada 1.8g/100g ulam.
Kandungan nutrisi biji petai berbeza mengikut umur dan kesegaran bijinya. Petai yang kecut atau bijinya tidak membulat merupakan petai yang tidak elok serta kandungan khasiatnya kurang. Petai yang segar mengandungi kandungan protein yang tinggi (10g/100g petai) dibandingkan dengan ulam-ulam lain. Kajian oleh MARDI menunjukkan bahawa protein di dalam petai dan jering adalah bermutu tinggi kerana mengandungi profil asid amino yang baik terutama asid-asid amino perlu. Kandungan protein bagi jering, pucuk ubi dan cekur manis pula di antara 5.8 dan 7.6 g/100g ulam. Ulam-ulam lain yang dikaji mempunyai kandungan protein yang kurang daripada 3.8 g/100g ulam.
Kebanyakan ulam mengandungi mineral-mineral utama seperti kalsium (Ca), fosforus (P), besi (Fe), natrium (Na) dan kalium (K). Daun kaduk didapati mempunyai Ca, P dan Fe yang paling tinggi iaitu sebanyak 446, 50 dan 13.1 mg masing-masing bagi setiap 100g, dibandingkan dengan ulam-ulam lain.
Kebanyakan ulam juga mengandungi vitamin-vitamin utama seperti karotena, vitamin A, B dan C. Antara ulam-ulam yang dikaji, cekur manis didapati amat kaya dengan karotena iaitu sebanyak 17 870 mg/100g ulam, dibandingkan dengan ulam-ulam lain yang karotenanya kurang daripada 5 700 mg/100g. Cekur manis dan pucuk ubi kayu didapati kaya dengan vitamin C (136 – 192 mg vitamin C/100g) dibandingkan dengan ulam-ulam lain. Kedua-dua jenis ulam ini sangat mudah didapati kerana tumbuh meliar di kawasan dusun atau belukar. Ia juga mudah tumbuh jika ditanam dan tahan terhadap penyakit.
Kebanyakan vitamin yang terkandung di dalam ulam tidak dimusnahkan oleh haba. Ini kerana biasanya ulam-ulam dimakan mentah iaitu tidak dimasak atau jika perlu direbus seketika sebelum dimakan. Vitamin yang mudah larut di dalam air dan mudah dimusnahkan oleh haba ialah vitamin B dan vitamin C.
Serabut adalah satu lagi komponen yang penting di dalam ulam-ulam. Sungguhpun serabut tidak dihadamkan, kita memerlukan sejumlah serabut untuk menjaga kesihatan badan. Serabut berguna untuk memberikan pukal (bulk) pada bahan buangan dan untuk pergerakan bahan buangan di dalam saluran penghadaman. Kekurangan serabut dalam sajian akan menyebabkan sembelit dan buasir. Sebilangan besar ulam, terutama jenis daun, mempunyai kandungan serabut yang melebihi 1.5 g/100g ulam. Kandungan serabut daun kaduk ialah antara yang tertinggi, iaitu sebanyak 2.7 g/100g daun.
KHASIAT PERUBATAN
Ulaman tempatan yang kita miliki sebenarnya buka sahaja sebagai pembuka selera malah ada yang menjadi penawar di samping sumber makanan yang berkhasiat. Dalam perubatan tradisional Melayu, beberapa jenis ulam dikatakan mempunyai khasiat perubatan sama ada sebagai pencegah atau penyembuh penyakit (Jadual 3).
Pegaga telah diiktiraf oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) sebagai herba menjanakan kecerdasan berfikir di kalangan kanak-kanak. Sementara itu, Dr. Robert D. Willix Jr. dalam bukunya Health ang Longevity Newsletter menggelar pegaga sebagai “herba ajaib” kerana dapat membantu peredaran darah dan meningkatkan kesihatan kulit. Rajen M, seorang ahli farmasi yang juga pensyarah di Universiti Malaya menyatakan khasiat pegaga telah lama diiktiraf di seluruh Asia.
Jering pula didapati mengandungi sejenis sebatian alkaloid yang boleh memberi rangsangan untuk membuang air kecil. Sementara bagi pesakit kencing manis pula, jering boleh menjadi penawar yang berkesan sekiranya diambil secara berterusan dengan kadar yang sedikit. Ini kerana kandungan sebatian alkaloid di dalamnya mampu meneutralkan kandungan gula di dalam badan. Khasiat daun kaduk untuk memperkuatkan tulang pula mungkin disebabkan oleh kandungan mineral, terutamanya kalsium yang tinggi.
Jadual 3. Khasiat Ulam Mengikut Perubatan Tradisional Melayu
Jenis Ulam
|
Khasiat
|
Cekur
|
Menguncupkan rahim (untuk wanita lepas bersalin), mencegah sakit dan sengal tulang, demam, batuk dan sakit kerongkong.
|
Jering
|
Mencegah penyakit kencing manis, membersihkan buah pinggang, memperbaiki pembuangan air kecil dan memperkuat tulang.
|
Kaduk
|
Memperkuatkan tulang.
|
Pegaga
|
Menguncupkan rahim, mengawet muda, memperbaiki peredaran darah, pertumbuhan rambut, memperkuatkan gigi dan untuk kecerdasan otak.
|
Petai
|
Mencegah penyakit kencing manis, tekanan darah tinggi, kembung, membersihkan darah dan usus.
|
Pucuk betik
|
Membantu penghadaman.
|
Pucuk gajus
|
Membersihkan darah.
|
Pucuk mengkudu
|
Mencegah sakit kepala, buasir, kembung dan menguncupkan rahim.
|
Pucuk putat
|
Mencegah pening dan darah tinggi, membersihkan darah dan menguncupkan rahim.
|
Ulam raja
|
Membersihkan darah dan memperkuatkan tulang
|
Sumber : Muharyani (1987)
KESIMPULAN
Memakan ulam-ulaman ialah suatu amalan yang baik kerana selain membuka selera, ulam-ulam mempunyai khasiat daripada segi pemakanan dan perubatan. Kementerian Pertanian telah mengambil langkah awal dengan melaksanakan “Kempen Galakan Makan Ulam dan Sayuran Tempatan” untuk menyedarkan orang ramai tentang kelebihan dan khasiat memakan ulam-ulaman. Penanaman ulam juga diharap dapat dijadikan sebagai suatu aktiviti pertanian komersial yang dapat meningkatkan pendapatan petani-petani. Para petani dan penggemar ulam harus digalakkan menanam pokok-pokok ulam kerana sayuran ini selalunya tahan pada musuh dan penyakit; dan dengan demikian masalah sisa racun kimia yang mungkin memudaratkan kesihatan kita tidak akan timbul. Selain dari itu terdapat juga usaha-usaha untuk mengkomersialkan khasiat ulam dalam bentuk jus seperti jus pegaga dan jus mengkudu.
RUJUKAN
Muharyani, O. (1987). The raw facts of eating ulam. New Straits Times 6 Ogos 1987,
sect. 2, m.s 3
Tee, E.S. (1985). Nutrient composition of Malaysian foods – A preliminary table.Hlm 69.
Ong Hean Chooi. (1997). Nutrien dalam ulam penting untuk tubuh. Dewan Kosmik
Disember 1997, m.s 36 – 37
Berita Jabatan Pertanian (1988). Kempen galakan makan ulam dan sayuran tempatan.
Januari 1988, Bil. 1
click ads for your tq or like
beza 35mm f1.8 ngan 50mm f1.8
Jika menggunakan fit lens yang kurang daripada 50mm, contohnya 35mm kita akan dapati saiz objek yang dilihat menerusi lens pada kamera slr atau kamera full-frame dslr lebih kecil berbanding saiz objek yang kita lihat secara terus.
Lens yang kurang daripada 50mm dikenali sebagai wide angle kerana lens ini mengecil saiz objek berbanding melihat secara terus. Lens 50mm tidak membesarkan atau mengecilkan saiz objek. Sebab itu dia dikenali sebagai standard lens.
Wednesday, January 19, 2011
Wednesday, January 5, 2011
masa beli kamera
ko pegi la ujung2 bulan dlm 25-28hb.... time ni diorang kalau dah capai monthly target, maybe diorang akan kasik murah sket.... (ni pengalaman ma... apek tu siap kata "pandai lu cari time wa sudah tutup buku aaa.... padahal aku tak bajet pon)....