Pages

Friday, September 30, 2011

Laporan Sesi Temubual Bersama Warga Emas Di Rumah Seri Kenangan, Johor Bahru

Tarikh              :  2 April 2008
Hari                 :  Rabu
Masa                :  8.00 Pagi – 2.30 Petang

1.1       Profil Warga Emas                  

            Pada sesi temubual yang saya telah lakukan menemukan saya dengan seorang warga emas.  Nama penuh beliau ialah Ismail Bin Lumo atau lebih dikenali sebagai Pak Mail.  Beliau lahir di Pagoh, Muar pada tahun 1925 dan kini usia beliau mencecah 83 tahun.  Pada usia kanak – kanak, beliau tidak mendapat sebarang pendidikan seperti anak – anak lain disebabkan kesempitan hidup pada masa itu.  Sehinggalah pada tahun 1946, beliau telah menyertai askar british bagi memerangi pengganas komunis.  Sebelum itu, beliau pernah dibawa oleh tentera Jepun ke Burma atas tujuan untuk dijadikan sebagai buruh paksa.  Namun demikian, beliau telah cuba melarikan diri dan sampai ke negara Singapura.  Disana, beliau telah bekerja sebagai buruh kepada tentera Jepun selama beberapa tahun dan akhirnya menyertai askar British.  Beliau telah dihantar ke Tampoi, Johor Bahru sebagai pelatih tentera selama 4 bulan dan terus dilantik menjadi askar British.

            Pada tahun 1950, beliau berhenti daripada menyertai perkhidmatan tersebut dan mendapatkan pekerjaan yang lain sebagai pengawal keselamatan di estet getah terletak di Johor.  Setelah daripada itu, beliau telah bertukar – tukar kerja iaitu sebagai buruh binaan, buruh ladang, pengawal keselamatan kilang dan sebagainya.  Kadangkala, ada satu masa Pak Mail tidak bekerja apa – apa pun bagi menyara hidupnya.  Usia Pak Mail kian lanjut, namun dia tetap tidak mendirikan rumahtangga dan tinggal sebatang kara.  Ini disebabkan sikap rendah diri beliau yang dikatakan menganggur tanpa sebarang pekerjaan pun.  Hari demi hari berlalu sehingga Pak Mail mengecapi usia tua iaitu 65 tahun.  Dengan keadaan dirinya yang hidup sebatang kara inilah beliau telah memohon untuk masuk dalam rumah kebajikan masyarakat.  Pada mulanya beliau berada di rumah kebajikan masyarakat negeri Pahang, namun demikian atas faktor – faktor tertentu, beliau telah di pindahkan ke Rumah Seri Kenangan, Johor Bahru.

1.1.1    Kehidupan Di Rumah Seri Kenangan

            Berdasarkan sesi temubual ini saya dapati bahawa Pak Mail senang tinggal disini.  Antara aktiviti harian yang beliau lakukan ialah membantu para pekerja di Rumah Seri Kenangan menghantar makanan kepada kawan – kawannya yang sudah tidak berupaya.  Selain itu, beliau turut membersihkan seluruh kawasan tempat tidurnya pada setiap hari seperti menyapu dan mengemop lantai.  Masa yang ada tidak terbuang begitu sahaja dimana beliau suka membaca suratkhabar yang telah disediakan dan ia dijadikan hobi pada setiap hari.  Seperti yang diceritakan kepada saya, dia mula pandai membaca setelah menyertai askar British.  Hasil daripada hubungan persahabatan beliau dengan rakan – rakan askar membantunya dalam belajar membaca sehingga fasih.  Selama tinggal disini, beliau tidak mengalami masalah dari segi mendapatkan makanan, tempat tinggal dan layanan daripada pihak Rumah Seri Kenangan.  Beliau amat gembira dan rasa bersyukur diatas apa yang telah beliau dapat apabila berada di sini.  Daripada pemerhatian, saya turut mendapati bahawa Pak Mail masih kuat dan menurut beliau dia mengamalkan pemakanan dan membuat aktiviti yang sihat.  Bagi penghuni yang lain, mereka mendapat rawatan seperti ubat – ubatan, kaunseling, dan khidmat doktor yang datang kemari.  Khidmat ini disediakan bagi memastikan semua penghuni di sini berada dalam keadaan sihat atau sekurang – kurangnya masih dapat membantu mereka meneruskan kehidupan.

1.2       Kemahiran Bimbingan Dan Kaunseling Yang Digunakan

            Kemahiran pertama yang telah saya gunakan ialah  tingkahlaku memberi perhatian.  Sebelum bermulanya sesi temubual, saya telah menentukan kedudukan saya dengan Pak Mail iaitu bertentangan antara satu sama lain.  Jarak diantara saya dengan beliau ialah kira – kira 2 kaki.  Dalam pada itu, saya telah memastikan Pak Mail duduk dalam keadaan selesa dan mudah untuk berkomunikasi.  Renungan mata, air muka, dan mimik muka saya turut dijaga bagi menunjukkan keyakinan Pak Mail apabila berkomunikasi dengan saya.  Soalan – soalan terbuka turut saya ajukan kepada Pak Mail bagi membolehkan penerokaan yang lebih mendalam.

            Kemahiran yang kedua pula ialah kemahiran mendengar.  Melalui kemahiran ini, saya telah menggunakan ketiga – tiga jenis kemahiran iaitu mendengar secara fizikal, mendengar dengan perasaan, dan mendengar secara psikologi.  Saya mempraktikkan jenis kemahiran yang pertama dengan memberikan tumpuan sepenuhnya kepada gerak – geri Pak Mail.  Keadaan ini adalah bagi meransang kejelekitan perhubungan antara saya dengan Pak Mail.  Bagi jenis kemahiran mendengar yang kedua pula, saya telah berusaha mendalami dan membuat rumusan perasaan yang dialami oleh Pak Mail.  Saya turut bersedia mendengar apa sahaja yang diperkatakan oleh Pak Mail disamping memberikan peluang sepenuhnya kepada beliau menceritakan perkara yang dialaminya.  Mendengar dengan psikologi pula adalah dengan cara anggukan kepala bagi menunjukkan saya faham dengan apa yang diperkatakan oleh beliau.  Ini adalah bagi menyediakan suasana komunikasi serta tumpuan terhadap mesej yang disampaikan beliau agar merasa apa yang telah diceritakan dapat difahami oleh saya.

            Memahami dan merasai apa yang dialami oleh Pak Mail atau empati merupakan kemahiran ketiga yang telah saya praktikkan.  Dengan kemahiran ini, saya berusaha untuk menyelami perasaan yang dialami contohnya Pak Mail merasa takut pada masa bekerja dengan pihak tentera Jepun disebabkan ancaman terhadap nyawanya.  Jadi, pada masa itu saya turut menggambarkan situasi tersebut dan mendalami serta merasai seperti apa yang dirasai oleh Pak Mail.  Melalui kemahiran berempati saya dapat membina hubungan erat dengan Pak Mail selain dapat meransang penerokaan serta menggalakkan beliau untuk berkata – kata.

            Seterusnya, kemahiran yang saya gunakan ialah refleksi perasaan.  Refleksi perasaan ialah respons atau tindakbalas terhadap perasaan yang dialami oleh Pak Mail dengan menyatakannya menggunakan bahasa sendiri.  Sebagai contoh “...kejadian tersebut membuatkan pakcik menjadi takut terhadap tentera Jepun kan”.  Refleksi ini dilakukan bagi menyedarkan Pak Mail tentang kedudukan sebenar beliau ketika bekerja dengan tentera Jepun.

            Parafrasa merupakan kemahiran kelima yang turut saya gunakan.  Ia adalah penyataan semula dengan tepat oleh saya tentang apa yang telah Pak Mail perkatakan.  Sebagai contoh “..Ooh, ini menunjukkan bahawa pakcik seronok tinggal disini”.  Penyataan ini adalah daripada kisah hidup Pak Mail di sini dan bertujuan untuk menggalakkan perbincangan dan menunjukkan kefahaman terhadap fikiran dan perasaan beliau.  Kemahiran ini berguna bagi menumpukan kepada isu penting dalam memberi khidmat bimbingan kepada Pak Mail.

            Penjelasan pula merupakan kemahiran yang keenam yang saya gunakan semasa membuat sesi ini.  Kemahiran ini dipraktikkan bagi mendapatkan gambaran yang jelas tentang permasalahan yang dialami Pak Mail.  Penjelasan dilakukan dengan bertanyakan soalan – soalan terbuka yang saya ajukan kepada beliau sebagai contoh “bagaimanakah kehidupan Pak Mail disini?”.  Ia adalah bagi meransang beliau untuk menceritakan kisah sebenar dan dapat membantu proses penerokaan.

            Akhir sekali ialah kemahiran merumus.  Kemahiran ini merupakan pernyataan semula isi – isi penting dan perasaan Pak Mail sepanjang sesi kaunseling.  Saya telah menggunakan kaedah rumusan besar dimana rumusan di buat pada akhir sesi.  Daripada sesi ini, dapat disimpulkan bahawa kesan daripada hidup sebatang kara maka Pak Mail telah mengambil keputusan untuk tinggal di Rumah Seri Kenangan ini bagi menghabiskan sisa – sisa hidup beliau. 

1.3       Implikasi Sesi Temubual

            Daripada sesi temubual yang telah dijalankan, saya telah dapat mempraktikkan hampir kesemua kemahiran – kemahiran dalam bimbingan dan kaunseling yang telah dipelajari.  Kemahiran – kemahiran ini adalah seperti tingkahlaku memberi perhatian, kemahiran mendengar, empati, refleksi, parafrasa, penjelasan, dan rumusan.  Setiap daripada kemahiran ini sebenarnya berfungsi untuk mendapatkan perhatian daripada klien dan memberikan klien keselesaan semasa berkongsi masalah dengan saya.  Selain daripada itu, saya turut dapat belajar erti kasih sayang terhadap keluarga terutamanya ibu dan ayah.  Merekalah yang telah melahirkan dan membesarkan saya sehingga menjadi dewasa sekarang. Tanpa mereka, tiadalah saya di dunia ini.  Antara lain saya mendapat pengajaran daripada sesi temubual ini dimana pentingnya mempunyai hubungan yang erat dengan keluarga.  Perkara ini penting kerana kita atau saya sendiri akan memerlukan mereka semasa dalam kesusahan lebih – lebih lagi apabila mengecapi usia tua.  Dalam pada itu, usaha untuk mendapatkan jodoh juga perlu bagi mewariskan zuriat.  Sekiranya zuriat atau anak ini membesar dan menjadi dewasa maka sekurang – kurangnya kita masih mempunyai darah daging sendiri yang akan menjaga kita pada usia tua kelak.  Harapan saya pada sesi lawatan ke Rumah Seri Kenangan ini adalah supaya dapat menginsafi kejadian diri saya yang semestinya akan tua dan meninggal dunia.   

Click ads for your tq or like.

Wednesday, September 28, 2011

TEORI PNEUMATIK

OBJEKTIF
           
Selepas mempelajari unit ini, pelajar dapat :
                    i.  Menyatakan kepentingan dan kegunaan system pneumatik dalam industri.
                  ii.  Mengenalpasti kegunaan, fungsi serta simbol komponen pneumatik.
                iii.  Menerangkan serta menganalisis perjalanan dalam litar pneumatik mudah.
                iv. Mengatasi masalah yang wujud dalam litar penumatik mudah.

PENDAHULUAN


            Sistem pneumatik adalah sistem yang menggunakan gas termampat yang lazimnya udara, untuk menghantar dan mengawal kuasa. Kos untuk menjana sistem pneumatik ini sebenarnya jauh lebih murah kalau dibandingkan dengan sistem hidraulik. Ini kerana udara yang digunakan oleh sistem ini boleh diperolehi dengan percuma. Walau bagaimanapun, udara perlulah dimampatkan terlebih dahulu oleh pemampat.

            Dalam sistem pneumatik, udara termampat digunakan sebagai tenaga. Udara dari atmosfera dimampatkan oleh pemampat kepada tekanan yang tinggi dan disimpan dalam tangki. Udara termampat ini digunakan untuk menghasilkan kerja yang digerakkan oleh alatan pengerak linear atau putaran.

            Secara amalinya, sistem pneumatik selalunya digunakan untuk kerja-kerja yang ringan. Ini disebabkan oleh ketumpatan udara adalah jauh lebih rendah berbanding minyak. Selain daripada itu, ia juga disebabkan oleh sifat udara yang boleh mampat. Ini menyebabkan penghantaran beban bagi sistem pneumatik menjadi kurang tepat berbanding dengan sistem hidraulik. Di samping itu juga, peralatan sistem pneumatik lebih cepat menghaus. Ini disebabkan kurangnya pelinciran antara komponen sistem tersebut yang bergesel. Untuk mengurangkan masalah ini, sistem pneumatik memerlukan sedikit bahan pelincir.

            Sistem pneumatik memerlukan udara termampat daripada 40 l/min sehingga      20 000 l/min hantaran udara bebas piawai. Hantaran udara bebas piawai (standard free air delivery) merujuk kepada udara bebas di atmosfera yang berada pada tekanan atmosfera 1.013 bar (mutlak) dan suhu persekitaran pada 20oC yang telah dimampatkan oleh pemampat dan ia disimpan di dalam penerima. Walau bagaimanapun, kadar alir udara yang selalunya digunakan ialah 800 l/min hantaran udara bebas piawai. Kalau dibandingkan dengan sistem hidraulik, bendalir kerja sistem hidraulik akan dipamkan dari tangki menuju ke sistem. Bunyi bising akan keluar dari pam semasa beroperasi. Walaupun sistem pneumatik ini mempunyai pemampat yang disimpan di tempat lain (selalunya tidak diletakkan bersama dengan alat kerja) tetapi semasa operasinya, injap atau komponen lain sistem pneumatik ini akan mengeluarkan bunyi akibat pelepasan udara ke atmosfera. Walaupun begitu, penyenyap akan digunakan untuk mengurangkan masalah bunyi bising ini.

            Sistem pneumatik digunakan secara meluas dalam industri pembuatan yang banyak menggunakan peralatan ringan atau seperti peralatan mesin canai mudah alih, pemutar sepana soket, sistem automasi dalam industri pemasangan komponen elektronik dan sistem robotik yang digunakan pada mesin larik CNC.

Kegunaan pneumatik


                                i.            Mengangkat dan memindahkan objek.
                              ii.            Memotong, mengecap, mengapit dan membentuk komponen.
                            iii.            Membungkus.
                            iv.            Memindahkan bahan atau barangan (ambil dan letak).
                              v.            Menyusun peralatan.
                            vi.            Sistem pintu bas.
                          vii.            Penyemburan cat.
                        viii.            Robot.

Kelebihan dan kekurangan pneumatik

Pneumatik banyak digunakan kerana mempunyai kelebihan. Di antara kelebihan menggunakan pneumatik ialah:
    1. Sistem pneumatik dapat dikerjakan dan dipraktikkan.  Kecekapannya tinggi pada suhu bawah 120 o C.
    2. Sistem ini bersih dan selamat, jika berlaku kebocoran paip, ia tidak menimbulkan masalah pencemaran alam kerana ia hanya menggunakan udara.
    3. Pergerakan linear (linear actuator) dapat beroperasi dalam kelajuan yang tinggi.
    4. Injap pneumatik sesuai untuk fungsi logik dan digunakan untuk turutan yang kompleks dan kombinasi mesin.
    5. Elemen-elemen dan perkakasnya mudah dan ini menjadikannya ia murah
    6. Mudah untuk diselenggarakan.
Namun begitu pneumatik mempunyai kekurangan. Di antara kelemahan sistem pneumatik ialah:

                    i.            Memerlukan kos yang tinggi untuk menghasilkannya.
                  ii.         Memerlukan pembersihan udara.
                iii.         Daya angkat yang rendah iaitu 25 kN.
                iv.         Kedudukan perantaraan yang susah untuk diubah.
                  v.         Pencemaran bunyi dan memerlukan penyerap bunyi.

Risiko menggunakan pneumatik.

Semua udara bertekanan adalah merbahaya. Udara yang bertekanan tinggi dan nitrogen adalah beracun teapi tidak mudah terbakar. Oleh itu ia perlulah dikendalikan dengan penuh berhati-hati. Ada diantara sistem pneumatik yang beroperasi pada udara yang mempunyai tekanan 3000 psi. Udara yang bertekanan tinggi ini boleh menyebabkan kecederaan pada tubuh badan dan merosakkan harta benda. Beribu-ribu orang pekerja telah sesak nafas dan buta mata kerana kecuaian semasa mengendalikan peralatan pneumatik. Gas nitrogen yang terdapat didalam udara yang telah dimampatkan tidak dapat membantu untuk pernafasan apabila ia dilepaskan pada udara sekeliling. Gas nitrogen yang banyak akan menyebabkan 'asphyxia' iaitu kurangnya kandungan gas oksigen dan bertambahnya kandungan gas karbon dioksida di dalam darah.

Langkah-langkah keselamatan

Kecederaan dan kemusnahan harta benda dapat dikurangkan semasa menggunakan peralatan pneumatik dengan menitik beratkan langkah-langkah keselamatan semasa mengendalikannya. Diantara langkah-langkah keselamatan yang perlu dipatuhi ialah:
              i.            Jangan menggunakan udara bertekanan tinggi untuk membersihkan tubuh badan dan pakaian.
            ii.            Jangan sesekali  membaikpulih kebocoran semasa udara masih dalam keadaan bertekanan tinggi. Sentiasa meletakkkan tag ‘bahaya’ pada alatan yang sedang dalam pembaikan.
          iii.            Elakkan haba yang panas terkena pada sistem saliran paip atau komponen dan elakkan mengalirkan udara yang bertekanan tinggi pada paip secara mendadak.
          iv.            Elakkan membuka injap dengan cepat. Haba yang terhasil daripada tekanan yang mendadak pada saliran paip yang kosong boleh menyebabkan berlakunya letupan jika terdapat minyak di dalam saliran paip. Injap sepatutnya dibuka perlahan-lahan sehinggalah tekanan dikedua-dua belah bahagian seimbang. Nilai purata tekanan udara sepatutnya dikekalkan pada 200 psi persaat jika boleh. Selepas itu barulah injap dibuka sepenuhnya.
            v.            Jangan sesekali menyuntik gas nitrogen dengan banyak secara mendadak ruang yang kosong.
          vi.            Jangan sesekali meletakkan selinder gas yang bertekanan tinggi pada suhu melebihi 130˚F.
Click ads for your tq or like.

SEJARAH AWAL KAUNSELING DI BARAT

1.1       Kaunseling vokasional di sekolah

Kaunseling vokasional dan aktiviti bimbingan vokasional di sekolah merupakan langkah awal dalam pembangunan bidang kaunseling.  Pada tahun 1908, Frank Parsons telah menubuhkan sebuah agensi swasta iaitu Vocational Bureau( Biro Vokasional ) bagi membimbing para remaja dalam memilih, menyediakan diri dan menceburi bidang pekerjaan.  Setelah itu, sebelum beliau meninggal pada 1909, beliau telah membangunkan satu proses yang dipanggil Vocational Counseling dalam proses membimbing para remaja.  Dalam tahun itu juga beliau telah melantik seramai 117 orang guru di sekolah menengah dan rendah di Boston sebagai kaunselor vokasional.  Pada 1910, kira - kira 30 buah bandar di US telah mula membangunkan program penempatan kerja dan perancangan vokasional.  Keadaan ini seterusnya membawa kepada pengenalan subjek kaunseling vokasional di universiti Havard iaitu pada tahun 1911 dan 2 tahun selepas itu National Vocational Guidance Association ditubuhkan.

             Selepas kematian Parsons’ pada 1909, sebutan Vocational guidance mula digantikan dengan Vocational Counseling dimana beliau menekankan pada kaunseling individu, analisis kendiri, dan menyatakan bahawa pilihan individu boleh diganti dengan mementingkan pembahagian maklumat kerjaya melalui aktiviti bimbingan kelompok.  Penekanan beliau dalam bimbingan kerjaya diperkukuhkan lagi dengan pemberian dana oleh kerajaan negaranya kepada sekolah - sekolah awam sebagai sokongan kepada pendidikan vokasional melalui  Smith-Huges Act (1917).

1.2       Pendidikan progresif dan kaunseling sekolah

Pada tahun 1920, pendidikan progresif telah diperkenalkan kedalam sekolah - sekolah oleh ahli falsafah, John Dewey.  Beliau mengatakan bahawa pendidik yang progresif adalah berbeza sedikit dari segi pendekatan asas yang digunakan dalam pengajaran.  Namun demikian, semua pendidik bersetuju bahawa sekolah mempunyai tanggungjawab untuk mengubah persekitaran pelajar dan membimbing anak - anak dalam perkembangan peribadi, sosial, dan moral.  Perkembangan pendidikan progresif tidak berterusan apabila ianya dikritik oleh ibubapa, guru, dan masyarakat awam.  Akhirnya pada tahun 1930 hampir semua aktiviti bimbingan tidak berfungsi dan sehingga pada tahun 1940, sebanyak 10 peratus sekolah menengah mempunyai seorang atau lebih staf yang menjadikan kaunseling sebagai pekerjaan separuh masa.  Dua per tiga daripada sekolah tersebut tidak mempunyai kaunselor dan kaunselor sementara.

1.3       Pengaruh Humanistik dan perkembangan psikologi

Pada tahun 1940, ahli psikologi Humanistik dan psikiatari yang berbangsa yahudi datang ke Amerika Syarikat bagi mengelakkan diri daripada dibinasakan oleh tentera Nazi pada perang dunia ke-2.  Mereka menekankan pada keadaan dan keupayaan manusia yang turut memberikan kesan pengaruh kepada ahli psikologi Amerika Syarikat seperti Rollo May, Abraham Maslow, dan Carl Rogers.  Selepas perang dunia ke-2, berjuta - juta veteran perang memerlukan penyesuaian diri kepada kehidupan bermasyarakat.  Kongres iaitu dibawah G.I Bill of Rights, menyediakan kolej atau tabung latihan vokasional kepada veteran perang yang berminat.  Pada tahun 1944, pusat bimbingan vokasional Veteran Administration (VA)  ditubuhkan di kolej - kolej bagi membantu veteran dalam mengenalpasti matlamat utama semasa mempelajari bidang vokasional.  Selain itu, VA menetapkan spesifikasi kepada kaunselor vokasional dan mereka dinamakan sebagai Ahli Psikologi Kaunseling.  Maka dengan ini bermulalah perkembangan era psikologi kaunseling yang akhirnya sampai ke Negara kita.  
    
2.0       PERKEMBANGAN KAUNSELING DI MALAYSIA            

           Seperti di Amerika, Malaysia juga berkembang dengan pesatnya aktiviti perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling. Ianya makin berkembang selepas mencapai kemerdekaan. Sosiolasi, politik dan ekonomi Malaysia sentiasa berubah dengan pesatnya. Proses urbanisasi dari desa ke kota dan dari perlombongan, perladangan mahupun pertanian bertukar menjadi industri. Keperluan yang drastik ini melahirkan pelbagai cabaran dalam Bimbingan dan Kaunseling. Keperluan aktiviti bimbingan ini merupakan keperluan dan kemestian kepada negara.
Sistem pendidikan juga turut terlibat dalam perkembangan bimbingan ini. Contohnya pada seawal tahun 60-an, banyak kelas-kelas bimbingan diwujudkan untuk membimbing pelajar-pelajar supaya berjaya di dalam pelajaran. Kegiatan panduan ini menjadi sangat penting bagaimana membantu pelajar-pelajar memilih kerja selepas persekolahan. Di peringkat Kementerian Pelajaran , pejabat pelajaran negeri, daerah dan sekolah sama-sama berganding bahu melibatkan diri dalam perkhidmatan panduan ini.
Seawal tahun 60-an UNESCO telah memperakukan terhadap perkhidmatan bimbingan ini di sekolah-sekolah di negara kita. Pada tahun 1962 – 1963 seorang pakar perunding dari Kanada telah datang ke Malaysia untuk memberikan latihan kepada pegawai-pegawai kanan pelajaran. Pegawai-pegawai kanan ini pula memberikan kursus-kursus kepada guru-guru untuk dilaksanakan di sekolah-sekolah. Guru-guru yang mengikuti kursus ini akan menjadi kaunselor.
Di peringkat Universiti pula pada tahun 1981, beberapa universiti menawarkan program pengajian peringkat bacelor yang dikenali sebagai Bacelor Pendidikan ( Bimbingan dan Kaunseling ). Bimbingan dan Kaunseling kemudiannya terus berkembang sebagai satu bidang pengajian di universiti-universiti di Malaysia.
Melalui pekeliling pada tahun 1985, Pekeliling KP ( BS ) 8591 / Jld. 11 ( 29 ) Kementerian Pelajaran Malaysia mengarahkan sekolah-sekolah menubuhkan Jawatankuasa Bimbingan Pelajar Sekolah dan Pekeliling KP 1573 / 17 / Jld. 8 / ( 78 ) pula menegaskan adanya bananda kewangan terhadap kegiatan Bimbingan dan Kaunseling. Pada tahun 1996 diperuntukkan supaya di setiap sekolah menengah mempunyai seorang kaunselor sepenuh masa. Manakala di sekolah rendah pula mempunyai seorang kaunselor sepenuh masa bermula tahun 2002.
Perkembangan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling telah berkembang dengan pesatnya . Lahirnya kaunselor-kaunselor yang diiktiraf dan berkelayakan sehinggakan wujudnya Persatuan Kaunseling Malaysia (PERKAMA) yang didaftarkan pada tahun 1989. Tujuan –tujuan professional perkama ialah ;
·         Memajukan amalan kaunseling secara professional
·         Menggalak dan membantu penyelidikan dalam kaunseling.
·         Menggalak pertumbuhan ilmu pengetahuan, kefahaman dan penerimaan kaunseling dalam konteks pelbagai budaya di Malaysia.
·         Memajukan perkembangan professional ahli-ahlinya.
·         Memperteguhkan identiti, harmoni, dan kerjasama di kalangan ahli-ahli yang terdiri dari pelbagai disiplin melalui perkongsian maklumat dan pengalaman.
Dengan adanya PERKAMA bermakna profesion kaunselor telah diiktiraf setanding dengan profesion-profesion yang lain. Akhirnya pada tahun 1998, Akta Kaunseling telah diluluskan oleh kerajaan dan diwartakan pada 1 Disember 1998. 
Click ads for your tq or like.

Tuesday, September 27, 2011

SOAL SELIDIK BAGI KAJIAN PENYELIDIKAN ADAKAH PENGAMBILAN MAKANAN TAMBAHAN OLEH ORANG DEWASA MEMBANTU MENINGKATKAN KESIHATAN MEREKA.

 
Bahagian 1 : Latar Belakang Responden



Arahan : Sila tandakan ( √ ) pada petak yang disediakan dan isikan tempat kosong dengan jawapan yang sesuai :



1.           Jantina:








          Lelaki           Perempuan


2.           Umur:

          18 -25 tahun




          26 -35 tahun




          36 – 45 tahun




          46 tahun ke atas


3.           Status:








          Bujang          Berkahwin


4.           Bangsa:
         
          Melayu




          Cina
         
          India




          Lain-lain





5.           Bilangan anak:




          1-2 orang




          2-4 orang
         
          5 orang lebih


6.           Tahap Pendidikan:
         
          SPM                       STPM




          Diploma


7.           Sejarah Penyakit:
         
          Diabetis
         
          Penyakit Jantung
         
          Penyakit Darah Tinggi
         
          Lain-lain ( Nyatakan _____)


8.           Pendapatan Keluarga:
         
          RM 1000 - 2000
         
          RM 3000 – 4000
         
          RM 5000 ke atas
                  


Bahagian 2:  Soalan Kaji Selidik
Skala Pemarkahan Responden
                                  1        ~       Tidak Pernah                  
                                  2        ~       Pernah        
                                  3        ~       Sekali Sekala
                                  4        ~       Selalu
                                  5        ~       Seringkali

Bil
                                 Skala
Soalan
Kajian

1

2

3

4

5

A

Mengenalpasti sejauh mana individu mengamalkan amalan perluan hidup sihat.

1.            
Mengekalkan berat badan seimbang.






2.            
Membuat pemeriksaan kesihatan.







3.            
Mengamalkan diet seimbang.







4.            
Mengambil inisiatif untuk mengekalkan tahap kesihatan.






5.            
Melakukan senaman kecergasan.







B

Mengenalpasti sejauh mana makanan tambahan dapat meningkatkan tahap kesihatan.

6.            
Mengambil makanan tambahan untuk meningkatkan tahap kesihatan.






7.            
Pengambilan makanan dapat tambahan meningkatkan tahap kesihatan anda






8.            
Pengambilan makanan tambahan  dapat meningkatkan tahap kecergasan fizikal anda.





9.            
Pengambilan makanan tambahan dapat meningkatkan tahap kecerdasan mental anda.





10.         
Pengambilan makanan tambahan dapat meminimumkan masalah kesihatan anda.






C

Mengenalpasti bentuk-bentuk makanan tambahan yang diambil untuk meningkatkan kesihatan.

11.         
Makanan tambahan yang anda ambil dalam bentuk cecair.






12.         
Makanan tambahan yang anda ambil dalam bentuk pil
( tablet ).






13.         
Adakah makanan tambahan yang anda ambil dalam bentuk kapsul.






14.         
Nutrien tambahan yang anda ambil dalam bentuk suntikan.






15.         
Makanan tambahan yang anda ambil dalam bentuik serbuk.







D

Mengenalpasti pengambilan makanan tambahan oleh individu mengikut nasihat doktor atau tidak.

16.         
Mengambil makanan tambahan  tertentu mengikut nasihat doktor.






17.         
Membeli makanan tambahan tanpa nasihat doktor.






18.         
Anda membeli makanan tambahan di farmasi.






19.         
Anda membeli makanan tambahan di pasar malam.







20.         
Adakah anda pasti makanan tambahan yang diambil tanpa nasihat doktor menepati piawaian Kementerian Kesihatan Malaysia.






E

Mengklasifikasikan jenis-jenis makanan tambahan mengikut nutrien

21.         
Mengambil makanan mengandungi vitamin A,B,C,D,E atau K.





22.         
Mengambil pil zat besi.






23.         
Mengambil makanan tambahan berasaskan haiwan ( gel gamat, haiwan dan sebagainya ).





24.         
Mengambil makanan tambahan berasaskan tumbuhan
( sprulina/primerose dan sebagainya ).





25.         
Pengambilan makanan yang dipilih memenuhi keperluan nutrien badan anda.






F

Sejauh mana kebergantungan individu kepada makanan tambahan.

26.         
Merasa kurang lengkap jika tidak mengambil makanan tambahan.





27.         
Mudah letih jika tidak mengambil makanan tambahan.





28.         
Tidak mampu melakukan aktiviti lasak tanpa pengambilan makanan tambahan.





29.         
Tidak mampu berfikir dengan baik jika saya tidak dapat mengambil makanan tambahan.





30.         
Merasa tidak rugi dengan pengambilan mengambil makanan tambahan.







Terima kasih atas kerajasama anda semua ..................©2rby.
Click ads for your tq or like.